Murrem, Siporex

Hej, jeg skal til at renovere et børneværelse og dertil har jeg nogle spørgsmål.

Forklaring til billedet ovenover.

Det er et hus fra 77, med siporex indervægge, hvor der på ydervæggen er en synlig murrem i limtræ. Ønsket er at få denne murrem skjult. Grundet underetage og måden radiatorer er monteret, er der ikke mulighed for at opsætte forskalling og så opskrue gipsplader fra gulv til loft. Indervæggene er malet, flere gange gennem årene, fra tidligere ejere. Fugerne mellem blokkene er ca 10-15mm brede og 4-8mm dybe

Er der nogen som har erfaring med sådan en opgave eller nogen som kender en med erfaring?

Trods megen søgning på nettet, så synes jeg ikke rigtigt at have fundet noget som hjælper mig i denne situation.

Jeg har selv, tænkt tanken at pudse hele væggen fra gulv til loft, men et eller andet sted synes dette at være en dum ide, jeg tænker træet og siporexen ville arbejde uens og med en kort tidshorisont, give vandrette revner i overgangen.?

En anden tanke var at "lime" fibergipsplader direkte på den malede siporex, og så undgå at fiksere i murremmen, de øverste 30cm må være stive nok uden fiksering?

Jeg har flere forslag, men vil gerne høre fra jer, hvad i har erfaring med virker.

 

Skriv endelig hvis der skal mere uddybning til.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på LDS-
Du kalder muren en siporex mur, og det er "næsten" korrekt. Det er gasbeton blokke. Siporex var i og for sig det samme materiale, men i plader på 50 cm bredde og i fuld højde til rummet. De var armeret med både jern og træ indeni. Samme materiale kalder man nu multiblokke eller porebeton-

Det er en udmærket løsning at lime en plade direkte på muren. Men jeg ville lægge en udfyldnings liste øverst på remmen, (hvis den er trukket tilbage) så den kan blive skruet fast der også. De bevægelser der kommer kan pladerne godt optage. Hvis du lader dem svæve, får du problemer med et fast underlag for skyggeliste f.eks.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Enig med ev elmand...

Jeg ville opsætte gipsplader direkte på væggen, opsat i gipspuds og skruet i remmen, udlignet med plader eller lister, alt efter hvor dybt inde remmen ligger.

Alm. gips er dog fint nok, behøver ikke nødvendigvis være fibergipsen, som også kan anvendes, men er jo et dyrere alternativ.
Tak for velkomsten.
Så fik jeg lige det med Siporex'en på plads, tak for det. Fremover kaldet gasbeton.

"Hvis du lader dem svæve, får du problemer med et fast underlag for skyggeliste f.eks."
Jeg kan godt se hvad du mener. Ideen var at opsætte gips loft efterfølgende, det kunne jeg selvfølgelig også godt have skrevet. Så lister langs loft var ikke som udgangspunkt meningen, men kan måske blive nødvendigt.

Remmen er trukket tilbage og desværre ikke helt ens hen over murens længde. Så der skal nok monteres noget lodret bagved som støtte, på de 30 cm.

"Jeg ville opsætte gipsplader direkte på væggen, opsat i gipspuds og skruet i remmen, udlignet med plader eller lister, alt efter hvor dybt inde remmen ligger."
Kan gipspudsen godt binde på de malede vægge, eller skal der noget forbehandling til, ved i det?

Grunden til jeg sikkert vælger at gøre dette med fibergips er at, gasbetonen virker meget porøs og jeg vil gerne sikre mig at jeg ikke går ned på "bæreevne" sådan lige med det samme.

Mange tak for den hurtige feedback.


Jeg ville bare vaske væggen ned med grundrens først, så skal pladerne nok blive hængende.

Bæreevnen kommer an på rawplugsen, mon sætter gennem den alm. gips og ind i gasbetonen...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også