Rystelser og skævtræk

 Følg tråden
ktm
ktm
Indlæg: 8667
Postnr: 4540
ktm ktm

Jeg kunne godt tænke mig at høre bud på et nyt problem vedr. min Mondeo ST200, årg. 2000

Kort efter, at den fik nye forhjulslejer og tårnleje i højre side, er den begyndt at ryste ganske svagt når der accellereres, men helt rolig ved påløb og svagt til neutral træk. Hjulene er perfekt runde med nye, friske dæk, afbalanceret til perfektion.

Jeg tænker straks på knokkelled, men der er ingen mislyde, ej heller ved skarpt drej.

I tilgift er den begyndt at trække svagt til højre ved accelleration men ikke omvendt ved decelleration.

Når jeg brækker og flår i trækakslen er der absolut intet slør i knokkelleddet.

Der er ingen slør i det nye hjulleje, og heller ikke i den nye styrekugle og forbindelse ind i tandstangen, Tilsyneladende er nederste svingarms befæstigelse i forrammen intakte.

Og slet ingen mislyde!!

Er der nogen, der har bud på, hvad der kunne være i vejen, inden jeg bestiller reservedele i blinde..Jeg har stort set ingen erfaring med forhjulstrækkere og er nu lidt på skideren..

Med venlig hilsen
ktm

 

 
subwoof
subwoof
Indlæg: 1129
Postnr: 9870
subwoof subwoof
Er den blevet sporet? Har du haft skilt styretøj af?
 
ktm
ktm
Indlæg: 8667
Postnr: 4540
ktm ktm Trådstarter
Styrekuglen har været af, men genmonteret uden yderligere indgriben, og der var ikke disse vibrationer før udskiftningen af hjullejerne.

Med venlig hilsen
ktm

 

Annonce
MogensR
MogensR
Indlæg: 163
Postnr: 9000
MogensR MogensR
Det plejer at skyldes det inderste trækaksel led. Hvis du under acceleration drejer en smule enten til højre eller venstre plejer det så at forsvinde eller blive meget værre, da du ved drejning flytter punkter hvor rullerne kører.

Adskiller du ledet vil du med fingerne kunne mærke en fordybning, hvor rullerne kører.

Trækaksen er nemmest at afmontere i højre side, da den ikke skal rykkes ud af gearkassen og gearolie ikke løber ud.
 
Neubert
Neubert
Indlæg: 1131
Postnr: 8530
Neubert Neubert

sådan et problem har jeg også gået og moslet med i 3-4 år, og ALT er skiftet ud, men uden held.
Jeg stødte så på en udensognsk hjemmeside omhandlende styretøj, som i mit tilfælde pegede i retning af motorophæng.
Dem skiftede jeg ud i sidste uge, og mit problem er nu løst, så om ikke andet prøv at hiv i motoren og se om og hvor meget du kan flytte med den

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
 
MogensR
MogensR
Indlæg: 163
Postnr: 9000
MogensR MogensR
Defekt motorophæng plejer at give fine vibrationer ved motorbrems eller acceleration, mens trækaksel mest virker som et skæv hjul / afbalancering når man accelerer. Trækaksel kan også støje ved igangsætning med fuld ratudslag (yderste led).


Jeg har arbejdet på aut. Ford værksted fra 1996-2005, så har skiftet mange hjullejer og trækaksler på netop den årg. Mondeo. :-)
 
Neubert
Neubert
Indlæg: 1131
Postnr: 8530
Neubert Neubert
vil da sige jeg også studsede noget over det bud med ophængene, men ikke desto mindre løste det problemet
Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Annonce
Klaus Lundstedt
Klaus Lundstedt
Indlæg: 2622
Postnr: 4780
Klaus Lundstedt Klaus Lundstedt

Hej.

Du burde da vide at man kan styre en RR Classic med slidte bøsninger ved at give gas eller slippe speederen. Kan det ikke være tilfældet med Mondeoen

mvh

 varmetossen

 
ktm
ktm
Indlæg: 8667
Postnr: 4540
ktm ktm Trådstarter
Vibrationerne ændrer sig ikke uanset om jeg drejer til den ene eller anden side, og ej heller nogen lyde
Det er som om det bliver en krillimeter værre når maskineriet er blevet driftsvarm.
Det er netop fine virbrationer og ikke de grove ryk, som når et kardanled er defekt som jeg kender så glimrende fra Land Rover, og lydene mangler.
Jeg hælder selv mere og mere til motorophæng, selv om det er noget overraskende for mig. Jeg har dog ikke rykket i motoren, da den er gloende varm, men ved skift mellem træk og påløb er der et tydeligt hug, som også indikerer slappe motorophæng, men det har der været i hele min ejertid.
Men hvordan det kan give skævtræk ved accelleration, har jeg ikke helt fantasi til at regne ud.
Jeg har nu ikke rådighed over vognen de næste 3-4 uger, men mon ikke den overlever lidt småture i nærområdet?
Hvilke ophæng bør skiftes, og hvad hedder de monstro på tysk?

@Klaus. Sådan mishandler jeg ikke de fine vogne! Men hvis man har oplevet udslidte bærelejer i baghjulslejeklokkerne på f.eks. en Jaguar XJ, så ved man hvad der tales om!!

Med venlig hilsen
ktm

 

 
Neubert
Neubert
Indlæg: 1131
Postnr: 8530
Neubert Neubert
motorhalter , motorlager er nogle af de ord der bruges
På forhjuls trukne biler kan jeg nu egentlig godt se sammenhængen i styringen og ophængene, da de jo når de bliver presset, kan ændre lidt på hjulenes stilling.
Den skulle nu nok kunne klare de 3-4 uger. kørte da med min 3-4 år, og den får da somme tider noget at leve af
for mit vedkommende skiftede jeg alle 3, men det var dem i siderne der gjorde forskellen.
Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
 
nallerplys
nallerplys
Indlæg: 261
Postnr: 9610
nallerplys nallerplys
Hej Ktm

Kan se du har fået svarene og super med det, jeg ville bare melde mig i koret som en der selv skiftede venstre motorophæng på min Honda CR-V for to måneder siden så var mit problem også løst. Og jeg købte det i Tyskland og det hed et Motorlager.

Burde nok skifte de sidste to ophæng også men her var der ikke tvivl da det var helt brast sammen, de andre to tager jeg senere

 Mvh Henrik

 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Lignende indlæg Forbedret

  1. Forhjulsleje eller ??
    Lav-Bil (17 svar)
  2. Skoda octavia lamer når man drejer.
    Lav-Bil (5 svar)
  3. Bilen kører fra side til side
    Lav-Bil (19 svar)
  4. ratslør i ford mondeo 1,8
    Lav-Bil (7 svar)
  5. Klonklyd når jeg drejer-
    Lav-Bil (8 svar)
  6. dunkelyd
    Lav-Bil (11 svar)
  7. Sporing af bil
    Lav-Bil (85 svar)
  8. Forhjulsleje kan det godt støje.
    Lav-Bil (20 svar)
  9. Skift af sporestang.
    Lav-Bil (32 svar)
  10. "Gonk" lyd på Peugeot 306
    Lav-Bil (5 svar)