Rystelser og skævtræk

Jeg kunne godt tænke mig at høre bud på et nyt problem vedr. min Mondeo ST200, årg. 2000

Kort efter, at den fik nye forhjulslejer og tårnleje i højre side, er den begyndt at ryste ganske svagt når der accellereres, men helt rolig ved påløb og svagt til neutral træk. Hjulene er perfekt runde med nye, friske dæk, afbalanceret til perfektion.

Jeg tænker straks på knokkelled, men der er ingen mislyde, ej heller ved skarpt drej.

I tilgift er den begyndt at trække svagt til højre ved accelleration men ikke omvendt ved decelleration.

Når jeg brækker og flår i trækakslen er der absolut intet slør i knokkelleddet.

Der er ingen slør i det nye hjulleje, og heller ikke i den nye styrekugle og forbindelse ind i tandstangen, Tilsyneladende er nederste svingarms befæstigelse i forrammen intakte.

Og slet ingen mislyde!!

Er der nogen, der har bud på, hvad der kunne være i vejen, inden jeg bestiller reservedele i blinde..Jeg har stort set ingen erfaring med forhjulstrækkere og er nu lidt på skideren..


Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg kunne godt tænke mig at høre bud på et nyt... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg fik den tanke, om det ikke er tårnlejet der er spændt ordenligt efter.
Hovsa!!
Det var jo en af de sager, som jeg ikke har fået afsluttet. Men det er så heller ikke mere end en måneds tid siden, det blev løst.
Motorophænget bag på motoren, var godt nok meget slapt, men det ændrede ikke noget.
Derimod var det inderste drivakselkryds i venstre side gået skilt ad, da mekanikeren havde fjederbenet af. Den ene af de 3 kugler, var gået ud af indgreb og lå udenfor krydset. Det fjernede rystelserne at samle det rigtigt igen.
Så var en af bøsningerne i nederste svingarm i venstre side blevet for blød, men ikke synligt, så en ny og dyr!!! klarede det problem. For hvem der måtte have en tilsvarende model af Mondeo, så vær opmærksom på, at denne svingarm er meget forskellig fra andre Mondeoer, og meget dyrere!
Nå, men det gav ro i lejren. Hustru har stillet sig tilfreds og minder mig ikke, hver dag, om problemet.
@FoXX. Du skal ikke undre dig over at jeg spørger om problemer med en forhjulstrækker, idet jeg aldeles ikke har noget som helst begreb om sådanne moderne og sære bilers opbygning og funktion.
Jeg har hele mit lange brydsomme liv kun beskæftiget med naturligt opbyggede biler og så Land/Range Rover.

Men ellers tak til de, som bød ind med forslag og de bedste ønsker om en givtig jul og et endnu bedre nytår.

Med venlig hilsen
ktm

 

Inden Mondeoens ankomst på KTM's matrikel var en Jaguar eller RR i bakgear det nærmeste han kom på forhjulstræk. Her ses bort fra en Land Rover med firehjulstræk.

Glædelig jul.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Hej.

Alle der har kørt serie-LR har vel prøvet at få revet en bagakseltap af - det er bedst når det er den yderste - og så må man jo ud og koble friløbet fra og køre videre på forakslen.

Og god jul til alle og hils dem vi kender

mvh


 varmetossen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis