Lovlig EL? (billeder)

Hej LDS,

Er det ud fra billederne, muligt at vurdere om ledningerne er trukket lovligt?

Pft,

Niels

 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er lidt svært at se på billederne. Som udgangspunkt er det lovligt, at montere 2 ledninger i lampeudtagene, så det er ikke noget problem.

Det kunne se ud som, at der er en samling af ledningen på billede 1. Den skal være i en dåse/baldakin, og ledningerne skal være aflastet, sådan at det ikke er samlingen af kobberet, det bærer hele vægten af ledningen.

Lampeudtaget på billede 2 skal skrues fast i dåsen i væggen.
Hej Jens, tak for svar. Det lyder som småting.

Det er fra en ældre lejlighed, så kan man ud fra billederne se, om der kan være problemet med forsænket loft og el-installationerne?

For mig ser det ud som om at der er trukket ledninger fra en "lovlig" base, men jeg ved reelt ikke, om der ligger noget bag væggen. Jeg ved faktisk heller ikke, om det er et forsænket loft.
Så skulle du nok tage et nærbillede af dåsen, så man kan se hvad den indeholder. Det er da en rigtig vurdering at de nævnte ting er småting.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det kan jeg desværre ikke, da det er billeder fra en potentiel andel (under fortrydelsesperioden). Sælger er svær at få fat på.

Det meste el, som er tilgængeligt udefra, koster stort set intet at reparere. Det er først, hvis der er lavet ulovlige installationer inde i vægge eller lofter, det kan være dyrt at udbedre.

Hvis du er usikker på installationerne, så få lave et el-eftersyn. Mange andelsboligforeninger stiller dette (og vvs-eftersyn), som krav ved handel.

Men der er intet på dine billeder, der tyder på, at der skulle være noget galt. Men omvendt, så kan der let være noget galt, som ikke kan ses på billederne.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis