Støvsuger

Hej Jeg har siddet og set på støvsugere. På nogle er sugeeffekten opgivet i mPa, og andre i watt. Er der Nogle der ved hvordan man omregner dette.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Støvsugere´s sugeevne er altid opgivet i watt, hvordan man skal omregne det, ved jeg ikke. Men sugeeffekten er IKKE det samme som støvsugerens watforbrug. Det vil sige at en støvsuger godt kan have et stort effektforbrug, men en lille sugeeffekt. Ved godt at det lyder kryptisk, men sådan er det.
Mvh Finn

Jeg er helt med på, at der er forskel på den optagne effekt og den afgivende effekt.

Jeg har kikket på "shop-vac.eu". Der er de alle opgivet i watt, men de danske sider er for det meste opgivet i mPa.

Ja det er lidt kryptisk. mPa er et udtryk for hvor meget tryk (undertryk) støvsuger kan præstere. Det er en SI enhed ligesom Volt Watt o.s.v. En pascal er et tryk på 1 newton pr, kvadratmeter. Det er en meget lille enhed og derfor bruges ofte kilo pascal kPa eller Mega pascal mPa. Meteorologer bruger hekto pascal hPa
Men det siger ikke ret meget om en støvsugers ydeevne, da den også skal kunne klare en stor luftmængde. Vi har vel alle erfaret at et lille mundstykke suger bedre end et stor mundstykke. Og vi vil gerne have et meget tæt filter, så luften er så ren som mulig, med deraf følgende tab. Så den optagne Watt er efter min mening den bedste indikator hvor stor en motor der er i den, og dermed hvor meget den yder.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Husk nu det er som så mange andre ting.

Pris og kvalitet følges ofte sammen.
Og en no name støvsuger kan sagtens have masser watt men stadig suge mindre end eks en festool med færre watt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis