Blomster- eller grøntsagsgødning

Min kone påstår hårdnakket  at jeg ikke må vande vores urter med blomstergødning
Hun har "set" i fjernsynet at det er no go. Jeg påstår fortvivlet, at den eneste forskel er forholdet mellem de stoffer som er i gødningen.
Er der en havekyndig som kan afgøre denne disput, selvfølgelig helst til min fordel

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er ligegyldigt, hip som hap , gødning er gødning og det er nitrogen , phorsfor og kalium i et vist forhold....

Mvh S.H. 
Tillid er godt men kontrol er bedre.......
Der burde ikke være den store forskel når blot det er mindre bede.

Typisk er det NPK gødning. I enkelte tilfælde kan det indeholde andre mikronæringsstoffer. Og i ganske enkelte tilfælde til havebrug kan man have tilsat midler der slår uønsket vækst ihjel. Altså ukrudt,
Dine grøntsager vil i dette tilfælde betragtes som ukrudt.
Men i de fleste tilfælde er det helt alm NPK gødning. Og er dette tilfældet kan der ikke ske noget ved og bruge det.

Husk dog bare ikke og overdosere. Den overdosis planterne ikke kan optage ryger ned i jorden. Det er en af grundene blandt andet Odense må så langt udenfor byen for at finde rent drikkevand.
Du kan godt bruge blomstrer gødning, men effekten er nok begrænset. Blomster gødningen især til indendørs brug har fokus på knopsætning, mørk grøn farve og begrænset vækst - altså begrænset mængde kvælstof. Til urtehaven vil du almindeligvis ønske mere vækst og derfor mere kvælstof. Det din kære frue måde har hørt er at hvis man bruger blomstergødning i urtehaven i en sådan mængde

Du kan godt bruge blomstrer gødning, men effekten er nok begrænset. Blomstergødningen især til indendørs brug har fokus på knopsætning, mørk grøn farve og begrænset vækst - altså begrænset mængde kvælstof. Til urtehaven vil du almindeligvis ønske mere vækst og derfor mere kvælstof. Det din kære frue måske har hørt er nok at hvis man bruger blomstergødning i urtehaven i en sådan mængde at kvælstof behovet er dækket så vil man markant overgøde med blandt andet fosfor og kalium.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis