Hæk opfører sig mærkeligt...

Hej. Jeg har en legusterhæk som nogle steder er rigtig flot. Dog er det meste af hækken på sydsiden af vores grund blevet meget grim og ligner mest af alt noget der er ved at give op.. Flere steder hvor den er vissen/hullet er stammerne belagt med noget moslignende/svampe stads og den skyder ikke de steder..

Tror hækken er gammel - fra omkring 1970,- kan det være fordi den skal klippes ned? Den er måske også hårdt udsat da der er indkørsel på sydsiden og terrasse på nordsiden.. Den sydlige side er flot og nogenlunde tæt imens nordsiden som vender over imod vores hus er den der vissen og træls...

Skal den måske bare skæres helt ned og skyde på ny? Det håber jeg ikke da vi så har helt åbent over til naboerne..

Håber der er nogle grønne fingre til stede som kan hjælpe..

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vores hæk fra 1965 begyndte på det samme for et par år siden. Jeg talte med en gartner, der sagde at sådan en hæk også havde en begrænset levetid. Jeg følger spændt med i din tråd...

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

Ok - det lyder ikke så fedt.. Har også hørt fra flere at man kan prøve at klippe den helt ned til ca 30 cm over jorden hvorpå den skyder på ny, men om det holder i virkeligheden ved jeg ikke.
Jeg vil nødigt påstå at jeg er ekspert ud i ligusterhække, men min nabo overtog for et par år siden en ligusterhæk, som var ...midaldrende... Den var noget for tyk, deform, og lignede noget som kunne vælte hvad øjeblik det skulle være.

Han gik rov-amok på hækken med hækklipper og motorsav, og der var vel kun de midterste 30 cm af hækken tilbage, og halvanden meter i højden.

Den lignede noget der var løgn. Tommelfingertykke grene grinede til hinanden, og jeg ville have væddet på at "det kommer den sig ikke over".

Men det gjorde den. Det er i dag en hæk som er en kolonihave værdig.

...Nu er det bare mig som er middelaldrende, men jeg tvivler på at den samme kur virker på mig...

"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
En kraftig beskæring er ofte godt for hækkene, og så kan de klart også godt bruge noget gødning engang imellem.

Nordsiden er altid den "ringe", grundet den begrænsede direkte bestråling fra solen.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også