Øje i stævn for ophalerline

Jeg tænker at montere et øje i stævnen af min jolle, for fastgørelse af wire/line når den skal hales op på trailer samt fastholdelse af jolle under bugsering på traileren.

Jeg har set disse og tilsvarende på nettet, men synes ikke rigtigt de tiltaler mig. Jeg savner noget mere støtte/plade på bagsiden til fordeling af kræfterne i skroget.

Desuden kunne det måske være rart, at øjet kunne demonteres når det ikke anvendes (jollen skal jo ideelt set kun på/af trailer een gang om året)

Og hvor i stævnen skulle det evt monteres (fx. afstand fra vandlinie)

Åh-jo: Jolle er en LM16 damjolle med en lille Bukh diesel. Hvad vejer den? 700 kg med løse?

Mvh

Ny jolle-ejer


Jeg kan alt - når det lykkes.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dem du kan købe ligner meget hinanden, som på billedet du har sat ind.
Så vil du have det meget anderledes må du lave det selv, eller bruge et af de færdiglavede og sætte en større plade inde i båden.
"øjet" skal du vel også bruge når du fortøjer din båd i havnen, eller ligger for anker?
Fortøjning og anker fastgøres til klamper på henholdsvis for og agterdæk, øjet skal "kun" bruges i forbindelse med vognen. Som den står nu, er der ingen stævnbeslag der forhindre jollen i at køre frem på vognen (det skal jeg også have lavet) og ingen strop der forhindre jolle i at køre bagud af vognen.

Jeg tror ikke klampen på fordækket kan klare at trække jollen op på vognen ved ophaling.

Det er vel heller ikke det sværeste at (få) lavet et rustfrit beslag der fordeler kræfterne bedre i skroget (fladjern op/ned indvendigt i stævnen, b x h x t ~ 30-40mm x 150 mm x 5 mm eller noget i den stil)

Jeg kan alt - når det lykkes.
Ja du skal have et solidt øje i stævnen, når båden skal trækkes op på traileren.
Det må ikke sidde for højt, så får du et forkert træk når båden skal hives op.
Stævnen er normalt meget solid, men en extra forstærkning skader jo aldrig.

Jeg håber der er en/andre der har gjort noget lignende med en LM16.

Tænker at placere øjet ud for det spillet, så wiren kommer til at forløbe parallelt med vognens kølruller.

Jeg kan alt - når det lykkes.
Størrelse? Tjah. Hvis "bolten" kan tåle bare 20 kg/mm2 (200 N/mm2), så kan den løfte en båd på 800 kg lodret op med bare 40 mm2 svarende til en diameter på ca. 7,2 mm. Der skal så lige korrigeres for lav temperatur, stød, skævt træk m.m.

Men det er faktisk som billedet jeg tænker at lave det, dog måske med et løfteøje der kan skrues ud når der ikke er behov for det, så det ikke sidder i vejen "til daglig".

Jeg kan alt - når det lykkes.

Ja du kan da god lave så det kan skrues af, jeg synes nu ikke stævnøjen er i vejen.

Men en øjebolt, og et passende arencement med gevind i båden, skulle det da ikke være et problem.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis