Cetek lader.

Jeg har vinteren over haft min lader konstant tilsluttet, som anbefalet af Cetek.

båden har ligget i vandet, og laderen på for en sikkerheds skyld, det har medført at mine 2 forbrugsbatterier er totalt ubrugelige og uimodtagelige for ladning, batterierne er 3 år gamle og marinebatterier af anerkendt fabrikat.

hvad er sket ? nogen ideer.


Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er det AGM batterier ?
Så er det som jeg husket det et problem, hvis ladespændingen er for lav, evt. også hvis din lader er for lille til den samlede ah batteristørrelse.
Problemet er at batterierne sulfater, og ikke kan lades op.
(vi havde problemer med nogle backup batterier på arbejde, for nogle år siden, mener det var problemet, var ikke selv involveret.)

Hvis det er AGM batterier har du så indstillet laderen til AGM ?

bla CTEK MXS 10A har denne mulighed, sådan en har jeg. (men alle Ctek lader, kan vælge en særlig AMG indstilling, ved jeg ikke)

Mange forbrugsbatterier er at typen AGM (Absorbent Glass Mat)
Din lader skulle have en AGM indstilling, hvis det er sådan et batteri du har..

Som dette her fra Varta.
http://www.oliebiksen.dk/shop/varta-professional-dual-1367p.html?gclid=CJTDhIHPqsYCFer2cgodbh8K9g

Men har du prøvet at kontakte Cetek, de reklamere jo med at deres ladere nettop skulle imødekomme de problemer du har.

 

Jeg ville ha investeret i en CTEK Marine lader.... men... problemet kan være at strømmen på havnen har været slukket og genstartet.... så går INGEN CTEK lader til samme "mode" man havde valgt....

 

JEg er maskinmester til søs, og herude skifter vi batterierne på livbåde, opstarts batterier til nødgenerator mm., radio-stationens nødforsyning og mange andre steder, hvert andet år, grundet de "vedligeholds frie" batterier mister deres kapacitet inden for 2.5-4 år, så i dit tilfælde, er det sikkert bare dine baterier der er kolapset/døde.

 

Annonce
Der må da alligevel være en hel del batterier, der er "næsten så gode som nye" blandt dem i kasserer. Men de får jo nok "ben at gå på" til andre formål.

Finnband
Min Cetek starter altså på sidste anvendte mode.
Underligt Koluda.... Iflg CTEK importøren starter de IKKE på i samme mode..... men resetter ved genstart eller strømafbrydelse...

 

Skrevet af Koluda på 10-07-2015 21:25
Min Cetek starter altså på sidste anvendte mode.

YEP's, både de orginale Cetek og efterligningerne plejer at holde den satte indstilling/mode når batteriklemmerne er forbundet til batteriet og der er strøm på samme.  Og er det et AMG batteri plejer de også selv og kunne finde ud af det ved tilslutningen.  

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af lynæs på 25-06-2015 11:29
Jeg ved ikke hvad AGM betyder, men den har en recon. funktion type multi XS 7000

Hej Lynæs,

Da jeg står på tærskelen til at købe "skiv", har jeg læst lidt med på siderne her, på det sidste - og med alle de gode og hjælpsomme råd og indlæg du leverer, synes jeg du fortjener et kvalificeret svar på dit spørgsmål.

Måske har du for længst løst problemet, men ellers kan jeg sikkert hjælpe.

Som andre har været lidt inde på, er det ikke uvæsentligt hvilken type batterier du lader på. En spurgte om det var AGM (Absorbent Glass Mat), som netop henviser til batteritypen, og laderen kan evt. indstilles til disse.

Der er dog andre ting man skal være opmærksom med batterier. Li-Ion batterier har eksempelvis ikke godt af at stå med laderen på og være konstant opladet til 100%. De har bedst af at blive op- og afladet mellem 10% og 90%, men kan så til gængæld tåle tusindvis af afladninger.

(Af præcis samme årsag oplever mange at batteriet i deres laptop hurtigt bliver dårligt, mens batteriet i mobiltelefonen fungerer godt i årevis)

Skal de stå vinteren over, er det bedst bare at aflade dem til 60-70%, og så bare lade dem stå uden opladning. Man må aldrig "parkere" et fuldt afladet Li-ion batteri vinteren over, da selvafladningen så vil trække spændingen ned i et niveau, hvor batteriet går til.

Li-Ion baterier kan sagtens tåle at overvintre i frost, men de er normalt meget træge at lade op, hvis den indre temperatur er under frysepunktet. Hvis det er tilfældet, må kan man enten tage dem ind i varmen, og så først lade dem når de er over 2-3 grader, eller oplade under begrænset spænding, så strømmen varmer dem kontrolleret op indefra.

Med blysyrebatterier, AGM såvel som floodede celler, er det meget anderledes. De har, modsat Li-ion, bedst af at være tæt 100% opladede, ligesom i en bil, og hvis man generelt kun aflader dem 10-20% inden den oplades til 100% igen, kan de ligeledes klare tusindvis af afladninger. Til gengæld klarer de ikke mange dybafladninger (ned til 0-20%), så hvis man bruger dem til at trække belysning, TV og køleskab, mens man er på tur, eller ligger i havne uden strøm, så udfordrer man deres levetid.

Det symptom du beskriver, kunne jo pege i retning af Li-Ion batterier, som jo nok er populære hos de der ønsker masser af strøm "på lager", selvom batterierne er lette og ikke fylder for meget i båden.

Årsagerne kan dog være alt fra at du har polvendt laderen, over forstskader til almindelig nedbrydning. For at kunne indkredse problemet, er det første vi skal vide hvilken type batteri vi taler om.

Mvh, Søren

(Gammel Bogense-sejler, som udvikler batterisystemer til industrielle formål )

 

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis