Skrevet af lynæs på 25-06-2015 11:29
Jeg ved ikke hvad AGM betyder, men den har en recon. funktion type multi XS 7000
Hej Lynæs,
Da jeg står på tærskelen til at købe "skiv", har jeg læst lidt med på siderne her, på det sidste - og med alle de gode og hjælpsomme råd og indlæg du leverer, synes jeg du fortjener et kvalificeret svar på dit spørgsmål.
Måske har du for længst løst problemet, men ellers kan jeg sikkert hjælpe.
Som andre har været lidt inde på, er det ikke uvæsentligt hvilken type batterier du lader på. En spurgte om det var AGM (Absorbent Glass Mat), som netop henviser til batteritypen, og laderen kan evt. indstilles til disse.
Der er dog andre ting man skal være opmærksom med batterier. Li-Ion batterier har eksempelvis ikke godt af at stå med laderen på og være konstant opladet til 100%. De har bedst af at blive op- og afladet mellem 10% og 90%, men kan så til gængæld tåle tusindvis af afladninger.
(Af præcis samme årsag oplever mange at batteriet i deres laptop hurtigt bliver dårligt, mens batteriet i mobiltelefonen fungerer godt i årevis)
Skal de stå vinteren over, er det bedst bare at aflade dem til 60-70%, og så bare lade dem stå uden opladning. Man må aldrig "parkere" et fuldt afladet Li-ion batteri vinteren over, da selvafladningen så vil trække spændingen ned i et niveau, hvor batteriet går til.
Li-Ion baterier kan sagtens tåle at overvintre i frost, men de er normalt meget træge at lade op, hvis den indre temperatur er under frysepunktet. Hvis det er tilfældet, må kan man enten tage dem ind i varmen, og så først lade dem når de er over 2-3 grader, eller oplade under begrænset spænding, så strømmen varmer dem kontrolleret op indefra.
Med blysyrebatterier, AGM såvel som floodede celler, er det meget anderledes. De har, modsat Li-ion, bedst af at være tæt 100% opladede, ligesom i en bil, og hvis man generelt kun aflader dem 10-20% inden den oplades til 100% igen, kan de ligeledes klare tusindvis af afladninger. Til gengæld klarer de ikke mange dybafladninger (ned til 0-20%), så hvis man bruger dem til at trække belysning, TV og køleskab, mens man er på tur, eller ligger i havne uden strøm, så udfordrer man deres levetid.
Det symptom du beskriver, kunne jo pege i retning af Li-Ion batterier, som jo nok er populære hos de der ønsker masser af strøm "på lager", selvom batterierne er lette og ikke fylder for meget i båden.
Årsagerne kan dog være alt fra at du har polvendt laderen, over forstskader til almindelig nedbrydning. For at kunne indkredse problemet, er det første vi skal vide hvilken type batteri vi taler om.
Mvh, Søren
(Gammel Bogense-sejler, som udvikler batterisystemer til industrielle formål )