Har jeg dummet mig, asbest :/

Er ved at renovere et hus fra 1975, og har selv stået for det grove arbejde. 

Det har bla. betydet jeg har fjernet fliser fra gulv og væg i 2 badeværelser, og efterfølgende slebet fliseklæberen der var tilbage plan med et diamant kop ( hvilket støvede pænt meget ), endvidere har jeg hevet 20kvm gulvfliser op i kælderen. 

Jeg har ikke skænket asbest en tanke, udover taget som jeg havde fagfolk til at hive ned. 

I forbindelse med projketet har jeg nu haft besøg af en maler, som oplyste at der formentlig var asbest i fliseklæberen og nok også fliserne, og jeg tænker jo naturligt, det har jeg jo været pænt meget i kontakt med. 

Er jeg i farerzonen og skal hele huset saneres? Nogen der har lign. erfaringer? 

Tænker jeg skal have testet det resterende fliseklæb for at se om der er asbest i overhovedet, men må da nok indrømme jeg er lidt nervøs lige nu 

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er fuldstændig nyt for mig at der skulle være asbest i fliser og klæb.
Jeg vil tro, at det er en and, han har serveret for dig.

Med venlig hilsen
ktm

 

har googlet det en del her idag, og den skulle være god nok.
Nu har jeg et lidt afslappet forhold til asbest. Man skal naturligvis tage det alvorlig, hvis det er noget man arbejder med daglig i årevis. De folk der arbejdede på "eternitten" i Ålborg havde selvfølgelig en kortere gennemsnitlig levealder.
Men som det er med næsten alting, så er der ingen fare hvis man kun får en lille, eller kortvarig påvirkning. Jeg har da set tømrere der stod og skar hjørnet af asbest plader i dagevis, når der skulle lægges tag på industribyggeri. Og en enkelt jeg kender er da omkring 75 år så det er ikke øjeblikkelig farlig.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Skrevet af <a href='http://www.lav-det-selv.dk/Medlemmer/Profil/userid/44281' class='af-profile-link'>ev elmand</a> på 24-06-2015 22:28
Nu har jeg et lidt afslappet forhold til asbest. Man skal naturligvis tage det alvorlig, hvis det er noget man arbejder med daglig i årevis. De folk der arbejdede på "eternitten" i Ålborg havde selvfølgelig en kortere gennemsnitlig levealder.
Men som det er med næsten alting, så er der ingen fare hvis man kun får en lille, eller kortvarig påvirkning. Jeg har da set tømrere der stod og skar hjørnet af asbest plader i dagevis, når der skulle lægges tag på industribyggeri. Og en enkelt jeg kender er da omkring 75 år så det er ikke øjeblikkelig farlig.


Men nu er det jo ikkke med det samme man kan se påvirkningen, men gerne mange år senere (ang de tømrer der skar asbest).

Man kan os dø af rygning - men der er os nogle der bliver gamle og uden men, mens andre får mange skavanker deraf. Så den er lidt svær. Kommer helt an på hvordan ens krop reagere overfor det pågældende.

Mvh. Christian M
 

Annonce
Jeg ville stadig ikke begynde at se mig om efter et gravsted af den grund.

Med venlig hilsen
ktm

 

nu er der stor forskel på at stå i det nogle timer op mod at stå i det hverdag i hele sit arbejdsliv !
jeg vil tage det roligt !

Hvad får du ud af at finde ud af om der er asbest i resten af flisemørtlen ? nu er "skaden" sket !
Husk Asbest er ikke et problem så længe du ikke "sliber i det", så klæb du nye fliser på og tænk ikke over det før du næste gang vil renovere badeværelset (hvis det nogen siden sker igen)

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

Enig - ingen grund til at bekymre sig mere over det, kan jo hverken gøre fra eller til. Men har nu alligevel besluttet mig for at få det testet, idet en grundig rengøring nok ikke ville være dumt inden jeg forsegler væggene. Men tænker jeg gerne vil have det testet af et uvildigt firma, og ikke et af dem som tilbyder efterfølgende at afhjælpe problemet, kunne godt forestille mig en interessekonflikt der.
Hej Realtor

Som flere har sagt er det ikke farligt i ganske kort tids påvirkning. Men som jeg forstår det har du slebet i det. Og du har formentlig stået indendørs. Men du har jo selvfølgelig haft maske på så ville jeg ikke være så urolig for. Men ville klart få rummet gjort grundigt rent for alt slibestøv der måtte ligge tilbage. Ellers kan det jo ligge skjult i huset i mange år efter. Også i de rum du ikke nødvendigvis har slebet i.

Sundheds messigt ved trods alt begrænset omfang over nogle dage tror jeg ikke på skade, og du/læge kan alligevel ikke gøre noget skaden er jo sket, jeg ville have kontaktet læge hvis der havde været et barn tilstede hvor kroppen/lungerne ikke er helt udviklet.
Men en grundig rengøring med kocentreret afvasker i vandet (husk gummihandsker) og så få det forseglet så er det hvis det der er og gør nu.

J.A.
Det løser vi....
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også