Har jeg dummet mig, asbest :/

Er ved at renovere et hus fra 1975, og har selv stået for det grove arbejde. 

Det har bla. betydet jeg har fjernet fliser fra gulv og væg i 2 badeværelser, og efterfølgende slebet fliseklæberen der var tilbage plan med et diamant kop ( hvilket støvede pænt meget ), endvidere har jeg hevet 20kvm gulvfliser op i kælderen. 

Jeg har ikke skænket asbest en tanke, udover taget som jeg havde fagfolk til at hive ned. 

I forbindelse med projketet har jeg nu haft besøg af en maler, som oplyste at der formentlig var asbest i fliseklæberen og nok også fliserne, og jeg tænker jo naturligt, det har jeg jo været pænt meget i kontakt med. 

Er jeg i farerzonen og skal hele huset saneres? Nogen der har lign. erfaringer? 

Tænker jeg skal have testet det resterende fliseklæb for at se om der er asbest i overhovedet, men må da nok indrømme jeg er lidt nervøs lige nu 

Er ved at renovere et hus fra 1975, og har selv... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
... Men har nu alligevel besluttet mig for at få det testet... jeg gerne vil have det testet af et uvildigt firma..

Før i tiden kunne man, som privatperson, indsende prøver til Teknologisk Institut. Om det stadig er muligt, ved jeg ikke, men du kunne jo prøve at ringe.

http://www.teknologisk.dk/det-ligne...-det/22281

 


Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
Skrevet af ktm på 24-06-2015 20:17
Det er fuldstændig nyt for mig at der skulle være asbest i fliser og klæb.
Jeg vil tro, at det er en and, han har serveret for dig.

 

Hej. Ja tænk at det nyt for mange. Men der er asbest i mange typer fliseklæb ind til sidst i 70'erne. Gør-det-selv-folk arbejder særdeles ofte med asbest uden at vide det. Det er ikke korrekt at man skal have arbejdet med asbest i mange år før det bliver farligt. Dødelig Lungehindekræft kan udvikles efter blot få ugens udsættelse for asbest og opstår op til 40 år efter udsættelsen.

Og de sparede gør-det-selv penge kan så ikke nå at forsøde allerdommen.

Hilsener fra Arbejdsmiljømanden

 

Hej

Nu kan jeg huske at vi fik asbest saneret i den ejendom vi boede i sidst i hele kælderen. Der forstod jeg at op til og _med_ 1974 var der asbest i alt fliseklæber. Om man så har fundet et par gamle sække i bygge markedet da man bggede dit i 1975 er jo svært a sige.


"Jeg vil forsøge at svare på alt - hvis du har kigget i manualen"



"Holdt op med at virke er ikke det samme som gået i stykker. Start med en ren klud, så oliekanden"

Nu er tråden over et år gammelt, så mon ikke geden er barberet?

Men kan jo da være oplysende for andre...


Vi prøver igen, i morgen --
Hej. Det er ikke korrekt at man skal have arbejdet længe med asbest før det bliver farligt.
Lungehinde cancer skyldes altid udsættelse for asbest og 20% af dem der får kræft i lungehinden har aldrig arbejdet direkte med asbest arbejdsmæssigt. De er alene blevet udsat for asbest fx via manden der kommer hjem i arbejdstøj med asbestfibre i. Eller har været til stede hvor der i kortere tid er støvet med asbest ved nedhugning af badeværelser, eller efter ulovlig tagrens med højttryksspuler med fri stråle hvor store mængder asbest frigives til haven og tilstødende haver.
Måske har personen gået på en skole med asbestproblemer på grund af Asbestolux lofter / perforit.

Bemærk at kræft i lungehinden er dødelig og påvirkes ikke af rygning. Kun udsættelse for asbest kendes som årsag.

SE HER fra Ingeniøren:

Asbest kan give uhelbredelig kræft på blot to uger.
Bare to til fire ugers eksponering for asbest kan give uhelbredelig kræft, og 400 danskere får hvert år konstateret kræft som følge af det.
LINK:
https://ing.dk/artikel/asbest-kan-give-uhelbredelig-kraeft-paa-blot-uger-174050

Annonce
Skrevet af Arbejdsmiljø på 18-08-2016 17:35

SE HER fra Ingeniøren:

Asbest kan give uhelbredelig kræft på blot to uger.
Bare to til fire ugers eksponering for asbest kan give uhelbredelig kræft, og 400 danskere får hvert år konstateret kræft som følge af det.
LINK:
https://ing.dk/artikel/asbest-kan-give-uhelbredelig-kraeft-paa-blot-uger-174050
 

 

Ja, og asbest kan give kræft efter mindre end en times arbejde med det, men det behøver det ikke at gøre. Man kan arbejde med det i årevis uden at få kræft. Det handler om sandsynlighed.

Man kan vinde i tips ved at sende en enkelt kupon ind.

Men man kan også sende 100.000 kuponner ind og stadig ikke vinde.

Jeg har selv som helt ung teenager i dagevis skåret i asbestholdigt eternit med vinkelsliber.

Jeg lever stadig.

Man skal passe på asbest. Men man skal også passe på folk og organisaioner som

lever af at plante angst i folk, med det formål at flå dem.

 

 

Skrevet af GammelHus på 19-08-2016 13:11

 

Ja, og asbest kan give kræft efter mindre end en times arbejde med det, men det behøver det ikke at gøre. Man kan arbejde med det i årevis uden at få kræft. Det handler om sandsynlighed.

Man kan vinde i tips ved at sende en enkelt kupon ind.

Men man kan også sende 100.000 kuponner ind og stadig ikke vinde.

Jeg har selv som helt ung teenager i dagevis skåret i asbestholdigt eternit med vinkelsliber.

Jeg lever stadig.

Man skal passe på asbest. Men man skal også passe på folk og organisaioner som

lever af at plante angst i folk, med det formål at flå dem.

 

 

 

Print det her ud, og læs det igen når du bliver syg!

 

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det er helt normalt at folk, der har arbejdet med asbest og endnu ikke er blevet syge, at de siger at det ikke er så farligt. Det er en beskyttelsesmekanisme og det er bestemt heller ikke sikkert at man bliver syg.

Mellem 300 og 400 mennesker dør årligt i Danmark af asbest-sygdomme. Det er 4.000 mennesker på ti år.
Eller omregnet så er det 32.000 mennesker de dør af asbest i løbet af "en persons levetid på fx 80 år).

32.000 helt unødvendige dødsfald i en 80 årig periode.

Antal dræbte i trafikken ligger lavere end det. Asbest kan man beskytte sig imod ved hjælp af viden og omtanke. Trafikken kan man delvist beskytte sig i mod, men JA trafikken er farlig!!

OBS: Man kan også lade være med at spille LOTTO.. så vinder man med sikkerhed ikke... Tænk lige over den.

:-) Bedste hilsener
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også