Fugt og svamp i væg

Hej alle jer kloge hoveder.

Jeg er løbet ind i et problem under renovering af mit hus. Jeg ville pille det gamle tapet ned og sætte nyt filt op på væggene i min gang. Væggen ud mod badeværelset er lavet af noget letbeton tror jeg det er. Da jeg vil fjerne tapetet der falder det bare af i store flager og jeg kan se at der er fugt og svamp i væggen.

Nu vil jeg gerne høre om hvad jeg kan gøre ved det? kan væggen reddes eller skal det hele rives ned?

Jeg håber selvfølgelig at jeg kan lave det uden at rive det hele ned, da jeg ikke lige har planlagt nyt badeværelse nu.  

Jeg håber at der er nogen der kan komme med nogle kloge ord da mit hoved er tomt for ideer...

Kim

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal først og fremmest have stoppet vandindtrængningen fra badeværelset.
Er det et utæt rør? Er der revne mellem et badekar eller tilsvarende? Er der utætheder i fugerne i et bruserområde? Er der revne i overgangen mellem gulv og væg? Du skal være HELT sikker på at have fundet kilden til fugten. Det kommer ikke af sig selv ud af det blå.
Pil al tapet af og find ud af hvad det er for en væg. Er det en gipsvæg, er det en rigtig skidt situation især hvis der er begyndt at gro skimmel.
Er det en fast væg, porebeton, sten eller tilsvarende, ville jeg lade det tørre godt og grundigt evt. vha en varmeblæser og affugter, helst ned til omkring 10-12% fugt i træværket.

Med venlig hilsen
ktm

 

Tak for svar ktm

Skaden er ikke mega stor og er ret overbevist om at det er fuger der er revnet. det skal selvfølgelig lappes.

Væggen er som skrevet noget letbeton eller en anden for for "byggeklods" der er 100mm tyk. Der er ingen træ eller gips.

Er det muligt at tørre væggen med affugter og varmeblæser og dræbe svampen med noget rodalon eller lign.?

Kim
Det er den måde jeg ville gøre det på. Mon ikke snarere det er salpeterudtræk, og ikke så meget svamp, der er på færde?

Med venlig hilsen
ktm

 

Hvad er salpeterudtræk? :-)

Men som jeg kan læse mig frem til på nettet kan der ikke vokse skimmelsvamp i letbetonen så tænker at det måske kun er overfladen bag tapetet og derfor kan vaskes væk?

ktm, vi du andbefale mig at vaske væggen og derefter tørre den med en varmeblæser?

Kim
JA, bare en almindelig varmeblæser til et par hundrede kroner, som kan køre et par døgn. Kombinerer du det med en affugter, vil det være særlig godt.

Med venlig hilsen
ktm

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis