Maling af Lærk - erfaringer efterlyses

Hej med jer alle !!

Min garage bliver med en klinkebeklædning af lærk. Men så kommer vi til det med overfladebehandlingen ?? Hvad skal jeg vælge ??
Er der nogen der har erfaringer og måske helst med "svenske" produkter da det ofte er nævt at maling og meget andet købes langt billigere "hinsidan".
Eller er der nogen der kan anbefale et svensk sit med gode råd eller lignende - findes der et "lav-det-selv.dk" søster site eller er det den kommende udvidelse ??

Jeg er nok kommet til den konklusion at det skal være en malet overflade med en farve, men farven er ikke besluttet endnu, men der er forslag der spænder fra "svenskrød" til "blåsort". Taget bliver en rød tegl som stuehuset og stuehuset bliver opført i en "spættet rød/gulsten". Og zink tagrender så er der nogen der har farvetække er det fint med et råd !!!!

Venligst Njord

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af njord (den 02-09-2001).]

MVH Njord
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er af den lidt "gammeldags" type der nok mest hælder til en maling på olie basis selv om der er mange muligheder i vandbaserede løsninger - erfaringer efterlyses også gerne fra ThomasB

Venligst Njord

MVH Njord
Hej njord.

Nu er jeg den type der godt kan lige at se på råt træ, så jeg ville nok vælge at oliebehandle træet.

Du kan evt. se på http://www.raadvad.dk her kan du finde oplysninger om at lave sin egen maling.

Hvis du skal vælge en farve, så skal du vælge en farve som er i naturen, måske en mørk grå (næsten sort).

Mvh
ThomasB

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af ThomasB (den 03-09-2001).]
jeg har brugt linolie maling, der lader træet ånde, i stedet for olie maling.

linolie maling vejer MERE efter hærdning, dvs at den udvider sig (optager ilt), hvorimod oliemaling på terpentinbasis svinder kraftigt ved hærdning.

"bag"delen ved linolie maling er en ganske lang tørretid - men den er bestemt økonomisk - især i betragtning af dens egenskaber mht. bevaring af træet.

vælg endelig en maling med pigment - altså ikke en transparent - da pigmentet beskytter mod solens UV-stråler.

se på den gamle by i Århus - alt træ er 2-300 år gammelt og stadig friskt - og har altid været behandlet med linoliemaling.

god fornøjelse med malerarbejdet!!
Jeg har beklæd nogle vinduespartier med klinkebrædder af lærketræ. Det er herefter blevet grunget med en vandbaseret grunder med fungosider osv. og herefter malet to gange med en vandbaseret heldækkende maling.

Det blev gjort for 2 år siden og der er ingen afskalninger e.lign. hverken på syd eller nordsiden af huset.

JEg har brugt Hygea-produkter.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også