Hvordan fjerner jeg bambus i udestue??

Hej,

Jeg har en stor bambus i vores udestue, som jeg godt vil af med. Det er ikke sådan lige muligt at komme til at grave den op, slet ikke med en maskine.

Findes der en måde, hvorpå jeg kan 'slå den ihjel', så den bliver mere medgørelig? Jeg tænker round-up, syre, gødning eller noget andet, som kan få den til at gå ud...

På forhånd tak,

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg ved ikke hvordan eddikesyre reagerer på bambus ellers ren eddikkesyre kog det op og hæl så meget salt i som det kan optage og så noget opvaskemiddel så burde det være rimeligt dødt

Bambus er et helvede at grave op, deres rødder er nærmest lavet af gummi, og modstår slag med spade, økse og andre "slagvåben"

Jeg havde en bambus i vores sidste hus, som jeg klippede ned til sokkeholderne med en kædesav (og ofrede kæden på det). Jeg savede nogle snit på kryds og tværs i roden, så dængede jeg sand/jord op i en vold omkring, så jeg kunne holde roden våd hele sommeren (den fik nogle liter vand hver gang jeg vandede sommerblomster, foruden hvad den fik fra oven). 

Den skød enkelte nye skud, men der gælder det om at være brutal og rive/klippe dem over så snart de skyder frem. Året efter var den gået ud, og så blev den dækket med jord.

Men forvent at der vil gå mange år inden roden er rådnet væk, så du igen kan plante noget der  

Og så lige en opsang: 

Private haver skal ikke være kemi legepladser...

Du har ikke fået jorden af dine forældre... du har den til lån, af dine børn.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Enig med Henrik i, at der ikke er OK at lege den lille kemiker i havestuen. Klip bambussen så langt ned som muligt og dæk den til med sort skraldesæk eller lignende. Læg evt lidt grus ovenpå. Så skal den nok miste livet.

Jeg har haft succes med at anvende en gammel økse og en mukkert/stenhammer til at slå øksen ned gennem rodknolden og lave et flækkespor og dermed lave en 10 cm bred rodbane, som efterfølgende kan vippes fri med en spade ned i flækkesporet. Derefter en ny bane osv til hele knolden er væk.

Jeg brugte en bajonetsav med savklinge fra Harald Nyborg, de har dem med hårdmetalplatter.

<p>&#160;</p> <p><strong><em>&#160;&#160;&#160; KH</em></strong></p>
Skrevet af JOY på 22-06-2015 11:22
Jeg brugte en bajonetsav med savklinge fra Harald Nyborg, de har dem med hårdmetalplatter.

 

Det var et godt råd. De er til at betale og man mister ikke alverden ved at ofre en klinge  

 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg tror bare jeg ville give den en omgang roundup. Men følg anvisningerne, så du ikke giver for meget.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis