Model gips - kan det "tunes"

Jeg arbejder med at tage aftryk af min gamle stukroset, og andet i gips støbning. I 2008 købte jeg et par sække model gips, men de er nu blevet lidt knoldet. Kan det redes på nogen måde. Jeg har prøvet at klemme de små knolder ud med en rulle hen over beton gulvet. Men når jeg blander det med vand og støber med det, bliver det ikke rigtig stift. Er der noget man kan gøre for at genoplive det.

Knuse det til pulver og varme det op ?

blande et eller andet i så det tunes lidt ?

Eller er der kun løsningen med at smide det væk og købe nyt ?

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,

Så vidt jeg kan læse mig til (http://www.sporskiftet.dk/node/1205) skal det knuses og varmes...

"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
Teoretisk kunne det godt opvarmes og derefter knuses, i praksis er det ikke så nemt at få den kemiske proces til at køre i ordenligt i "hjemme laboratoriet" Det handler om at gå fra CaSO4∙2H2O. som under opvarmning afgiver vand og danner et hemihydrat, CaSO4∙1/2H2O. Ved tilsætning af vand gendannes gips. opvarmningen er vist omkring 180-200 grader.

Jeg ville prøve at sigte det og smide det som er hærdet ud, især med tanke på hvor relativt billigt alm gips er.
Grunden til det ikke er nok bare at knuse det er at det ikke ændre på kemien, det er stadig hærdet gips bare mindre korn så at sige:-)

STX, HBU, BA Bygningskonstruktør MAK

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også