Lag på lag af maling på dørkarm

Hej LDS

Kan i give mig nogle tips/ideer til bedst at få mine dørkarme slebet ned. Det ser ud til at de tidligere ejere bare har malet lag på lag og der er en masse fuger og kanter på dem som man kan se på billedet forneden.

Hvis jeg bare gik i krig med en rulle sandpapir tror jeg det ville tage et måned, så hvad gør jeg ?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan bruge en varmepistol, varme op og skrabe malingen af.
Der findes også malingfjerner man kan smøre på, så det opløser malingen, som så kan skrabes af.
Hej - det er lidt svært at se på billedet, om det allerede er galt med træværket under al den maling. Enkelte steder ser det ud, som om der er hak i træet eller mangler lidt i en profil. Du skriver ikke noget om, hvor mange dørkarme af den slags du har, men slibning med sandpapir vil være et knokkelarbejde, også hvis du f. Eks. Anvender en maskine til de plane flader. Hvad vil du ofre på det? Nye karme evt? Hvis der sidder så mange lag maling, vil de underste lag sokkert være alkyd/ oliemaling, de øverste måske acryl. Svært at sige, om du kan bruge et kemisk middel , men det vil også svine. Kan du evt nøjes med at slibe til en acceptabel overflade uden løbere og andet makværk?
Ingeborg

Når lysten driver værket
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Jeg har selv sådan nogle karme og har fjernet maling fra en enkelt. Metoden var:

1. Nitromors lakfjerner til at fjerne de yderste lag moderne maling. Det gør, at malingen bobler op og kan fjernes let med fx en grydesvamp.

2. Kausisk soda blandet med tapetklister. Det smøres over træværket og dækkes med folie i et par timer. Derefter fjernes det med en malingskraber og evt. en svamp. (husk afdækning af fx gulv!). Derefter neutralisering med eddikesyreopløsning.

3. Når træværket er tørt igen (dagen efter) slibes det let med sandpapir, males med grunder og evt. skader/huller spartles.

Det er et kæmpe arbejde! Jeg vil tro, der er i ren arbejdstid er 6 timer pr. karm (begge sider).

Jeg er gået i gang med en anden, hvor jeg nu bruger varmepistol. Det er meget hurtigere.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også