Peugeot 106 Larmer

Hej.

Sagen er den at jeg for ikke længe siden har opdaget en ny lyd fra min Peugeot 106. Den er udover det sædvanlige begyndt at lyde mere eller mindre som en flyvemaskine. Dette sker ved omkring 50 km/t. 

For at være sikker på det ikke var motoren i sig selv. Valgte jeg at finde en lille lokal bakket vej hvor jeg kunne køre 50 km/t og derefter smide den i frigear for nu at slukke bilen. Rigtig nok forsvinder alle lyde bortset fra flyvemaskine lyden. Min første tanke var umiddelbart bagbroen. Dog ved lidt eftertanke tænker jeg også det kunne være hjullejet. Har også hørt folk snakke om slidte dæk, det kan så siges ikke at være tilfældet da de for ikke så længe siden blev skiftet. 

Håber i har en indskydelse eller en ide

Det drejer sig om en:

Peugeot 106, 1,6 Diesel
Årgang 96´

På forhånd tak.

Andy.

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Mon ikke det er et hjulleje? Prøv om du kan høre/fornemme i hvilket hjørne af bilen lyden kommer fra, og så kan du prøve med en donkraft at løfte bilen så hjulet kan rotere frit, prøv så om du kan fornemme modstand når du drejer hjulet rundt, eller slør når du tager fat i hjulet hhv, oppe/nede og højre/venstre og rusker i det.
Når der er gået et leje ændrer/forsvinder lyden sig også ofte når man kører og drejer.

Hvis Pegøjt har ret, (og det tvivler jeg ikke på, ud fra din beskrivelse, og egne erfaringer), så skal du ud og finde baghjulslejer. Jeg vil mene at din "flyver" har stempelmotor, hvis man i den henseende kan sammenligne FIAT og Peugeot....

"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
Jeg takker for hjælpen og begynder og kigge på hjullejer på bilen indenfor de næste dage 😊

Mvh. Andy
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis