Pex-rør... mig op til halsen

Ja, jeg er ved at finde ud af hvordan vandet skal løbe i mit kolonihavehus:

Det hele starter fra vejen af, hvor et 32mm Pem rør indføres gennen en trækonstruktion. I hele huset trækkes der  "15mm pex - rør-rør" i de inderste lægte.

Det er et lille projekt med få penge at gøre godt med. En aut. vvs'er skal spænde alle samlinger til og montere rør til elvandvarmer, bruser og Pem rør. Men før det sker skal jeg selv trække nogle rør og det er her udfordringerne starter.

Min spørgsmål: 

-Hvad skal der løbe mellem 32mm Pem rør og elvandvarmeren, 3/4rør eller et 18mm pex rør for at holde trykket?

-Hvad siger I til "Pex rør tee" pladseret inde i lægte væg konstruktionen? Hvad gør jeg hvis der sker lækage i tee fitting, er det at lave hul i væggen, for så virker rør-i-rør princippet jo ikke, da vandet vil løbe ud i væg konstruktionen.

-Hvad med at bruge bukkefix og pladser "pex i rør tee" hvor man kan se dem ud af væggene under håndvaskene og så trække rørene videre via bukkefix ind i væggen igen? Det vil gøre at evt utætheder vil let kunne opdages og repareres. Man kan trække nye rør i rørene.

Er der nogen der har andre ideer til hvordan jeg kan undgå vandskader og trække rørene på en god måde.?

Vh Koli

 

 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man laver ikke skjulte samlinger, man bruger fordelerrør, og pex dåser.
Tak Koluda og LL1.

Ja, jeg tænker også at det bedste er at sætte et fordelerskab op under Elvandvarmeren, men det bliver godt nok mange rør der skal føres?

Kan man ik gøre det rørene trækkes videre fra de lokale pex dåser?

Og så det spændende spørgsmål:
-Må fordelerskabet pladseres under et bredt badekar, da, der der er plads.
Jeg spørger, da det jo vil bevæge sig ind i zone 1-2.

Har jeg forstået det rigtigt?

-Pex dåsen kan ikke føre rør videre. Det bruges jo kun til bruser.

-Ved andre udtag bruges "rør gennemføring", sådan at lukningen er ordenlig. Pex røret bøjes op mod væggen inden det føres ud.

- Flere fordelerrør kan pladseres sammen, sådan at der er nok udtag.

-ingen fittings må side inde i væggen, altså være skjute.

OG så er der der de andre spørgsmål omkring pladsering af fordelerboks,
som jeg håber nogen kan svare på. 

Du behøver vel ikke at kalde det et fordeler skab. Det kan være 2 fordelere under f.eks vandvarmer. og så slangerne direkte ind i væggen, det fylder da "ingenting"
Den kolde
Tilgang udefra.    => til vandvarmer    =>køkkenvask  =>toilet  =>bruser / badekar  =>håndvask
=>evt. vaskemaskine. (kan måske tages fra håndvask hvis den placeres der)

Den varme   Tilgang fra vandvarmer  => køkkenvask  =>Bruser / badekar  =>Håndvask

Det er ikke mange rør kun 5-6 afgange i den ene og 3 i den anden. Når man bruger et system, bliver man nødt til at følge systemet, hvis det skal være let at lave. Selvfølgelig kan du lave 2 pex rør dåser under håndvask i bad, og så føre synlige jernrør derfra til badekar, toilet og bruser, men det er der jo ingen mening i.

Den med zone 1 og 2 hører så vidt jeg ved ind under elinstallation og har ingen relevans ved vandrør installetion

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Nej, kun central varme må sløjfes i pexdåserne, mig bekendt er der ingen VA godkendte sløje dåser nemlig.

Man kan selvfølgelig grene ud via fordelere under badekar, i skabe osv.. hvis man vil dette, så længe disse er tilgængelige fremover.

Pexrør føres normalt ikke ud gennem væggen til tilslutning, men afsluttes i en pexdåse.
Ved radiator osv.. kan man dog montere pexrør direkte på radiatoren hvis man vil dette, og evt. skjule pex i en stål, jern eller kobberrør, men sidder den helt op til væggen, er der kun 1-2 cm synligt af pex. så er ikke så synligt alligevel.

Okay
Fedt med svarene. Nu er jeg lidt mere med.

Så fordelerrør til hver udgang. 5 udgange til koldt. 3 udgange til varmt
8 dåser. Alle pex rør bliver ført igennem væggen uden nogle usynlig fittings i væg.

Lidt tage til fordelerrøreme.
Må fordelerrørene pladseres under badekarret, set i forhold til at vand kan trænge ind i vægen, der hvor 15mm pex føres ind i væggen?

Og så det spændende spørgsmål:
32mm pem rør føres ind i væg og skal derfra føres igennem de inner vægge hen til fordelerrørene. Det er ikke en løsning af trække 32mm udenfor hele vejen.

Løsninger:
-Omkobling fra 32mm til 3/4 rør som føres hen til fordeler
-Omkobling fra 32mm til 18mm pex rør, som sidenhen opkobles til 3/4.

Kan trykket blive ustabilt eller svagt ved at man går fra 32mm=)18mm=)32mm=)15mm?

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis