Søm og skruer i levende træ

Har brug for at fastgøre et par stolper til et træ. Det er et stort æbletræ, der efter sigende er over 100 år gammel. Regner med at sømme eller skrue dem fast. Har selvfølgelig hørt historierne om at folk slår kobbersøm i træer de vil slå i hjel og bruger selvfølgelig hverken kobber eller messing. Men skulle der ellers være noget problem i at jeg sømmer eller skruer fast i træet? Har hørt at man bare ikke må binde noget om træet, som skal blive siddende. 

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror ikke der sker noget, hvis du begrænser dig til nogle få stykker. Rustfri er at foretrække.
Men allerhelst ville jeg nok binde en cykel slange eller endnu bedre, en til skrået traktor slange.
Der sker ingenting ved st binde noget omkring, blot det er godt bredt. Det skal så nok løsnes lidt om nogle år. Ellers gror det ind i
Jeg har hørt. at skruer, bliver siddende der i træet hvor de er sat, og tvinger dermed træet til, at vokse ud over det, som man har fæstnet. Hvorimod sat fast med et søm, så kan træet "skubbe" det fæstnet foran sig (uden, at skubbe det ud).
Jeg har sat nogle fugle kasser op med skruer, men har endnu ikke set sådan en effekt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
For år tilbage lavede jeg et legehus til knægten oppe i træet. Den ramme jeg byggede på fastgjorde jeg ved at bore hul gennem stammer og grene og sætte en galvaniseret gevindstang igennem. Det tog træet ikke skade af, og det var muligt at slække/stramme over tid.
Da knægten var vokset fra hytten tog vi den ned. Bankede gevindstængerne ud og lukkede hullerne med linoliekit. Efter et par sæsoner havde barken lukket sig over hullerne ligesom ved en afklippet gren.
PS Husk at der på bagsiden skal være et ordentligt mellemlæg mellem møtrik og træ, så barken ikke beskadiges.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis