Mit græs er blevet væsen

Hej her inde!

Jeg har givet min græsplæne plænerens, og det skulle jeg aldrig have gjordt!

Jeg havde først givet det gødning et par gange, og synes den blev grønnere, men så ville jeg prøve plænerens for at tage ukrudet. men nu er den næsten helt gul min plæne. Er der nogle måde at få den grøn igen?? 

Eller skal der såes helt nyt?

Tak på forhånd 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du har dosseret plænerensen korrekt så bliver græsset ikke gult, det er vel ikke ene ukrudt du har i plænen for så bliver det jo gult.
Jeg tror nu det er gødningen der har sveden dit græs, er man for rundhåndet her, går græsset ud.

Ro på, hvis du har givet rigeligt med plæne rensen, så tager det lidt på græsset..
Plænerensen er en n lidt speciel type middel, da mange ukrudtet også er smal bladet, derfor bruger man at gå efter nogle specielle enzymer.
Græsset bruger også disse enzymer, dog meget lidt.
I øvrigt er plænerens nok noget af de værste gift du kan bruge, det er meget svært nedbrydelig, nedbrydes først i råjorden.
I landbruget bliver der ikke brugt meget af sådanne midler, da de "straffer"] hårdt i sprøjte regnskabet.
Derfor er min bøn at du følger doseringen meget nøje, og tænker over dyse størrelse osv. Husk i øvrigt at man skal gå i rask gang med sprøjten. Ikke noget med at fedte rundt.
Man kan kun håbe det bliver forbudt for folk uden uddannelse at købe sådanne midler.
Roundup, som er meget udskældt, er meget mere nedbrydeligt end plænerensen.
Jeg tror også du har brugt for meget, jeg gav min plæne noget NPK gødning sidste år, som jeg kastede lidt rundt med hånden, og jeg kunne tydeligt se hvor det havde fået rigeligt. nogen steder blev græsset meget grønt og voksede meget stærkt, og hvis der var faldet rigeligt med vand ville det sikkert være fint, men kort efter blev plænen meget gul de samme steder, jeg havde lidt på fornemmelsen at plænen gik lidt i turbodrift og sugede alt vand ud af jorden, det var dog ikke værre end at plænen så pæn ud igen 1 md senere.

Jeg har ikke prøvet plænerens endnu, jeg har ikke noget imod lidt kløver og en smule mælkebøtter rundt omkring, jeg gjorde det mest for at få bugt med mosset, som det dog ikke hjalp så meget på, men det har min robotplæneklipper sørget for det meste af siden..
jeg vil så gerne advare mod div genbrugsstationers "kompost", jeg ved ikke hvad der er i det, men jeg skulle hæve en stykke plæne 5 cm og tænkte ingen grund til at bruge penge på muldjord når jeg kan hente kompost gratis, problemet er bare at græsset næsten ikke gider gro i det L..., min plæne er fin grøn, bortset lige fra der hvor jeg smed kompost på, der er den gul og med lange mellemrum mellem græsstrå, og der er kastet rigeligt græs ud
Annonce
Pizzabager: Komposten fejler ikke noget, men problemet er at den er alt for næringsrig. Du opnår derfor det samme som dengang du overgødede nogle pletter i græsplænen. Kompost skal altid blandes med jord eller grus hvis du skal så direkte i det, ellers svider det ganske enkelt planterne da der er for meget power i det
Hmm okay, det giver vel meget god mening
Iøvrigt så er kompost slet ikke egnet dit formål. Det består jo af 100% biologisk matriale der bliver omsat over tid, så efter nogle år mangler du materiale igen da det forsvinder til næsten ingenting og så skal du lave ekstra arbejde igen :-)
Okay det lyder da meget godt, det stykke vi smed kompost på er faktisk lidt højere end resten af plænen, så hvis det svinder lidt med tiden og jeg smide lidt jord oven på kommer det nok til at passe
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis