Drejebænk edm 350 Rotwerk

Hej ,er der nogle som ved om denne bænk er OK ,til at dreje mindre ting i stål/ jern,og hvilken type stål/ jern skal jeg undgå ,når jeg bruger hårdmetaljern til drejning.Jeg er helt ny inde for metal drejning,men har dog drejet i træ i 1 års tid.Dette handler kun om hobby småting,så der er jo begrænset hvad maskinen magter.På forhånd tak.


J.J.Larsen
52 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Den kan dreje alt, i de størrelser der kan komme i den. Det er kun et spørgsmål on at tage en lille spån og lav tilspænding.

Det der mere hvad der findes ca. 45 cm fra, der betyder noget. Altså hvilke evner du har.

Men det er jo kun ved at prøve at man bliver dygtigere. Jeg ville dog begynde med almindelig stål 40-60 som materiale. Eller aluminium da det ligner træ en del i metode.

Rustfri stål ville jeg vente med at dreje i til erfaringen er steget lidt.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg kender ikke drejebænken, men mon ikke den er fin nok til lidt småting.
Kan du få fat på noget automatstål, så er det den nemmeste ståltype at dreje i.
Messing er også nemt at bearbejde, aluminium findes i forskellige typer, nogle er nemme at dreje i, andre er noget besværlige.
Nylon er også nemt at arbejde i.
Valget af drejeplatter har også stor betydning for, hvor godt det går med at dreje i stål.
Mange små maskiner bliver meget mere stabile, hvis de skrues fast på et stabilt underlag.


Det med at skrue den fast, har Je__ns meget ret i. Jeg ser den kun vejer 48 kg. så det er ikke meget for en drejebænk.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg kender godt Rotwerk maskinen og kan ikke anbefale den til andet end småting i alu eller messing. Til jern/stål er den for let/svag.
Derudover er den ikke særlig godt bygget, f.eks. er spindlerne almindelige gevindstænger i stedet for trapezgevind. Derudover har tværslæden en stigning på 1,25 mm/omdrejning (så vidt jeg husker), hvilket er umuligt at arbejde med.
Hvis du skal lave noget fornuftigt skal du op i en maskine på 100 kg eller mere.
Noget i denne stil: http://www.optimum-maschinen.de/produkte/drehmaschinen/optiturn-tu-2304-tu-2304v/index.html

MvH,

Bent.
Jeg takker for de hurtige svar på mine spørgsmål,som jeg kan se, er der forskellige meninger om bænken,som sagt er jeg ny på teglværket,og ved ikke så meget om emnet,og jeg forventer jo heller ikke samme kvalitet som på en bænk der er næsten 3 gange så dyr,men har det også en betydning at der ikke er trapez gevind,når der er digital udlæsning på bænken?.Med hensyn til ståltyper, må jeg nok have lidt mere ind under håret inden jeg helt forstår betegnelser på stål/jern.Men tusinde tak.

J.J.Larsen
Annonce
Jeg ved ikke hvad den bænk kan men pas på når først man er begyndt med sådan en maskine må den ikke være for kelegn man skal jo dog gerne kunne bruge den til lidt forskelligt min anbefaling vil være at finde en stærkere ældre støbejerns maskine som kan klare ligt forskelligt men husk hvis du køber brugt undersøg om al tilbehør er med min erfaring er at miskanforhandlerene er er nogle sjusk som tit ikke sørger for tilbehøret er med bliv fra en dum maskine som mangler noget af udstyret

PEK

 

Mit problem er pladsmangel,det er jo klart at en gl maskine på 300-500kg er langt bedere,men til gengæld kan du ikke være sikker på hvor meget den er slidt.jeg syntes at de fleste gamle maskiner er ret store,og det har jeg ikke plads til.men tak for svaret

J.J.Larsen
Den kan sagtens bruges - men som alle andre siger, får du mere for pengene med en større brugt.. Med den lille kan du ikke tage meget spån, men er du ok med det - så fred være med det.. har du ikke brugt professionelt udstyr, er det heller ikke så slemt, at arbejde med denne - som må betegnes som absolut kun til hobbybrug..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hvem taler om 300...500 kg? 100+ kg er nok til at arbejde med jern og stål.

Bortset fra det: rådet om at spænde maskinen fast til underlaget er ualmindeligt dårligt. Du risikere at vride vangerne, fordi fødder normalt ikke er planslebne og underlaget ikke 100% plant (been there, done that).

MvH,

Bent.

Bent det lyder ikke som om du har den stor erfaring med drejebænke.

Det er en umanerlig god ide at spænde en lille drejebænk fast til et stabilt underlag, men den skal naturligvis spændes op så den ikke vrider.

Det har enda den fordel, at man kan rette bænken op hvis den drejer skævt.....


Jeg har selv en ældre Boxford, da den stod på et løst stativ, var den ikke meget bevendt, men da jeg byggede et kraftigt stativ, som blev spændt fast i et solidt betongulv, var der en verden til forskel.
Den drejer ret præsist, den spidser under 1/100 mm på 50mm, ved opspænding i trekloen.(fint nok til mit hobby drejen)

Og også rimelig nøjagtig mellem pinoler.

Der er yderligere 42 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis