Hjælp til LED setup

Kære LDSere,

Jeg er kommet på lidt dybt vand efter jeg har kastet mig ud i en snørklet LED opgave. Jeg skal forsøge at forklare udfordringen:

I forbindelse med renovation af et rum, har jeg været så dum at trække strøm i væggen således at der kun kan serieforbindes - og uden mulighed for at trække nyt! 

I hver ende af ledningstrækket til lamperne er der nul, fase og jord til nærliggende stik kontakter. Der er også en mellemledning som går uafbrudt fra den ene ende til den anden.

Jeg har købt 6 af disse lamper fra Onkel Harald: http://www.harald-nyborg.dk/p6119/v...w-led-sort

Efter jeg fandt ud af jeg havde trukket ledningerne som serieforbindelse (og dermed kun kunne tænde en enkelt på strækningen), kom jeg frem til den idé at klippe forbindelsen mellem LED pærene og LED driveren som sidder i hver lampe og i stedet forsyne LED pærene direkte med en central LED driver. Min tanke er at det er muligt, pga. at jeg tager mellemledningen i brug som så forbindes til - eller + på hhv. LED driveren og ud til lamperne. Giver det mening?

Til det formål har jeg købt denne LED driver: https://www.greenline.dk/k/led-paer...driver-24v

Hvorfor 24v? Det er det jeg måler på led driveren der sidder i lamperne. Det er denne LED driver som sidder i lamperne: https://drive.google.com/file/d/1O7...sp=sharing

Nu har jeg testet setupet med en enkelt lampe som også er blevet brugt til andre indledende tests, den lyste svagt til at starte med og er efterfølgende stoppet helt med at virke. Inden jeg forsøger mig med lampe nummer to (jeg tænker at det er de indlende tests som har brændt den af), ville jeg høre jer om jeg tager grueligt fejl eller hvordan?

Tak for hjælpen på forhånd

Mvh Allan

 

 

40 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvorfor ikke forsyne dem med 230 volt, du kan vel bare sløjfe videre til næste lampe, så kan du nøjes med to ledninger.
Nej en paralelforbindelse..
Hvis jeg har forstået din ide rigtigt samt det udgangspunkt du står med, så vil jeg mene du kommer til at mangle én leder til din 6 serie forbundet led lamper. Den spænding som LEd'erne skal bruge er lavere som du selv er inde på og som jeg læser det på transformeren fra lampen også jævnstrøm, derfor vil jeg mener du er nødt til at have + og - frem til hver lampe, ført fra en central driver, lige nu har du kun en ledig.

Jeg kan ikke helt forstå du kan måle 24 V på driveren, da der står 6-10 V på den, har du prøvet at måle på den mens der er sluttet en pære til? Det kunne være en driver af dårlig kvalitet hvor spændingen falder (temmelig meget) når den belastes og så lander på de 6-10 V.

STX, HBU, BA Bygningskonstruktør MAK

Hounsou: Jeg har mulighed for at føre plus og minus frem i form af serieforbindelse som det eneste ja, begge dele fra driveren da jeg bruger mellemledningen til plus som føres til lampe nummer 1 og sender minus til lampe nummer 6 (sidst i kæden).

Jeg har kun målt uden pære sluttet til, så det kan tænkes du har ret at den er lavere. Det kan jeg forsøge.
je__ns: mit problem er at der kun kommer to ledninger ud til hvert lampested. I dit tilfælde skal der komme 4 ud og dermed giver det mulighed for parralelforbindelse. Enig i at det ville være optimalt men det er desværre ikke tilfældet for mig
Har du brugt antennekabel, siden du kun har en leder med ? Eller hvordan har du børet dig an med det?

Den driver som er i lampen er en _konstant strøm_ driver på 700mA.,, og variabl spænding6.10volt.. Den anden du linker til ligner en alm. Fordyning.., _fast spænding_ 24Volt.

Som jeg forstå dit setup, skal du have en forsyning med konstant strøm på 700mA... Som vil løbe gennem alle dine kamper...Og den må skulle levere 6x6w=36watt.. Og et spændingsområde 36 til 60volt... Herved får hver lampe 1/6del spænding(60/6=10volt) og en konstant strøm på 700mA.

Jeg bliver nødt til at spørge. Hvor kommer de 2-3 ledninger fra i hvert lampested. I mine elektriker øjne er 2 +jord  nok. Det har det da været i de over 40 år jeg har arbejdet med det. Jeg synes det ligner en helt almindelig installation. Det er jo 230v lamper du har købt så det er lige ud af landevejen.
Jeg tror du skal starte med at smide sætningen ud der hedder "der kun kan serieforbindes" .Og så tegne/fortælle hvordan ledninger er ført.  Og i den fortælling vil jeg ikke høre ordet serieforbindelse

Jeg går ud fra at de 3 ledninger kommer fra/via  stikkontakterne. Og at det er i stikkontakter at mellemledning  også er. Så du kan på ingen måde have 24 volt med på 1 ledning og 230 på fase og nul. Det skal der jo være hvis stikk. skal virke.

nulleder og mellemledning op i hver lampe. Det kan godt være at ledning op i lamper er blå, brun og gulgrøn

Jeg har tegnet Je--ns hans tegning lidt mere pædagogisk op. Der er tegnet 2 stikk. og 2 lamper, men du skal bare fortsætte. Jordledning er ikke tegnet med.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hej ev elmand og Daniel P.

Jeg kan se, baseret på tilbagemeldingerne, at der er behov for en tegning over hvordan det ser ud. Se denne:

https://drive.google.com/file/d/0B0...sp=sharing

Bemærk at jeg har kaldt mellemledningen M(x) og har også kaldt ledningen ud til lamperne M(x), ved ikke om dette er den rette betegnelse, men jeg tror i forstår hvad jeg mener.

Der kan IKKE trækkes/laves om uden at væggen skal brydes op - desværre.

Giver det mere mening nu?

Mvh Allan

Der er yderligere 30 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også