gibsplader i loftet

I forbindelse med ny tilbygning er der sat gibsplader op i loftet mod i stor rem. Herefter har vi sat filt op, lagt en fure mellem plader og rem og herefter malet. 1 uge efter er der kommet en fin streg (revne), der hvor pladerne og fugen mødes.
Kan det nytte en prøve at lægge en ny fuge og male eller skal vi bide i det sure æble og sætte en liste op. Er der andre alternativer?
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Hvor bred er fugen og hvad er den lavet af?

mvh Anders Kruse
Hej igen

Hvis revnen er minimal, er jeg ikke sikker på at jeg ville gøre noget. Den sikre løsning er jo en skyggeliste.
Jeg er iøvrigt ikke helt sikker at at jeg helt forstår hvad det er der er revnet.
Er det malingen over acrylfugen, eller er det mellem fuge og gipsplade? hvor langt ud går filten?
Personlig ville jeg nok have ført gipsen så tæt på væggen som muligt, derefter have limet glasfilt på, for tilsidst at lægge en passende acrylfuge i overgangen mellem gips/filt og væg.
Hvis loftet er hvidt og fugen samme farve gør det jo heller ikke noget om det hele skulle arbejde lidt så der kom nogle små revner i den loftsmaling der måtte være over acrylfugen

mvh Anders Kruse
Der er blevet gjort præcis det du foreslår, men når det arbejder (f.eks. ved vind - ventilationen over loftspladerne)kommer der en revne mellem gibs og fugen. Denne revne kan ses, da der kommer en sort streg.
Så spørgsmålet er; skal vi forsøge med mere fugemasse og herefter maling eller er det omsonst. Vil det revne igen? Og er løsningen så en skyggeliste som du også foreslår.

v.h.
Mai-Britt
Hej

Jeg ville forsøge mig med at reparere fugen.

Acrylfugemasse er en meget dårlig fugemasse der svinder en del ved udtørring, og da du har en bred fuge nogle steder vil materialet svinde en del og der vil opstå sprækker.
Annonce
Hej Orla

Bruger du noget andet end acrylfugemasse? hvorfor mener du at det er så dårligt?

mvh Anders Kruse
Hej igen

Jeg har tænkt lidt over jeres problem.
Jeg tror, at problemet er, at fugemassen ikke har fået godt nok fat i gipspladen. Inden I fuger om, så prøv lige og træk lidt i den gamle acryl fuge, hvis den er nem at få ned , så gør det. Inden I fuger igen, så støvsug lige for en sikkerhedsskyd gipspladeenden (Ved ikke med sikkerhed om det betyder noget) og sørg så for at fugemassen får godt fat i gipspladeenden.
Så tror jeg, at det problem er klaret.
I øvrigt synes jeg ikke at acrylfuge er noget dårligt produkt, har faktisk fundet det meget anvendeligt i nogle situationer.
Held og lykke med projektet.

mvh Anders Kruse
Problemet ved at skulle efterreparere er også, at loftet hver gang skal males, hvilket er besværligt og dyrt.

Mener du Orla! at vi skulle bruge noget andet? Der vil jo være svingninger i loftet, så kan fugemassen egentlig holde?

v.h.
Mai-Britt
Hej

Jeg vil tro at hvis i reparerer nu, behøver i ikke at gøre mere ved den inden næste gang loftet skal males, og mon ikke i kan nøjes med at male den reparerede fuge i denne omgang.
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også