gibsplader i loftet

I forbindelse med ny tilbygning er der sat gibsplader op i loftet mod i stor rem. Herefter har vi sat filt op, lagt en fure mellem plader og rem og herefter malet. 1 uge efter er der kommet en fin streg (revne), der hvor pladerne og fugen mødes.
Kan det nytte en prøve at lægge en ny fuge og male eller skal vi bide i det sure æble og sætte en liste op. Er der andre alternativer?
I forbindelse med ny tilbygning er der sat... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej

Acrylfugemasse kan give sig op til 20-25%, så det tror jeg ikke er problemet.
Men de fleste gør en lille fejl, når de fuger. :?
Ligegyldigt hvilken fugemasse det drejer sig om, må/skal den kun hæfte på 2 flader og ikke 3, ellers kan der komme et skævt træk, der bevirker at der kan opstå en revnedannelse i fugen.
Det andet kan være at der er blevet malet for hurtigt efter fugning,
normalt skal der gå ca. 1 uge, men det er helt afhængig af fugetype og fabrikat.
Hvis det er en sugende flade, som enderne på en gipsplade, vil det også være en god ide og prime/grunde før der bliver fuget.

Colormann
Hej

Her må jeg nok tilstå at jeg ikke er helt enig med Colorman.

De produkter jeg kender som acrylfugemasse har en max bevægelse på +/- 10 % og må overmales efter få timer i nogle tilfælde.

I dette tilfælde er det sikkert en kombination af manglende vedhæftning og materialesvind (fugemassen svinder ca. 15 % under afhærdningen)

Den forholdsvis lille flexibilitet og store materialesvind gør at jeg kalder den en dårlig fuge hvor andre fugematerialer kan optage mellem 20 - 35 % bevægelse.

Eksempel:

En 7 mm acrylfuge med 7,5 % elastisitet kan kun optage en bevægelse på 0,53 mm teoretisk.

Men acrylfugemassen er dog det mest velegnede produkt til reparationer af sprækker m.m. indenfor malerarbejde.
Hej igen

Som sagt så findes der mange fabrikanter og produkter.
Men jeg sidder her med en acrylfugemasse/malefuge, som har
+/- elasticitet på 17%, og jeg har også en billigt acrylfugemasse
(+/-7,5%) som Orla er så venlig at nævne og eksemplarisere, men jeg har også hørt om et produkt, som (proff. malefuge) har en elasticitet på +/- 22%. (i følge producent)
Men kunderne vil bare ikke betale de 50,- pr. patron.
For de fugemasser, der hærder ved fordampning, gælder det at massen skal være 100 % gennemhærdet før overmaling, da malingen kan stoppe eller forsinke hærdeprocessen eller krakelere.
Skal vi gå et skridt videre, findes der en vandbaseret silicone, som har en elasticitet på +/- 30% og den kan overmales, den har bare det minus,
at den har et svind på ca. 17%.
Men alt dette her, løser jo ikke mai-britt`s problem. smile
Jeg tror jeg ville skære fugen op, anskaffe en hvid fugemasse med en højere elasticitet og lade den være, hvis den passer ind i loftsfarven, eller pletmale, hvis det kan lade sig gøre.

Colormann
Hej Orla

Dit sidste indlæg i denne sag ! beskriver en problemstilling der altid vil giver revner i forbindelse med acrylfuger. Og de ses ofte i revner mellem bjælker og gipslofter, mellem væg og gipsloft etc.
Men med et hærdesvind på 15% vil den "indbyggede" elasticitet på 10% jo ikke kunne dække over revnen efter afhærdningen... På mange måder tror jeg at det faktisk er sådan det forholder sig, når man ser de revner der kommer i sammenføjninger i byggeriet. Altså en efterfugning og en pletning er sikkert løsningen.

MVH Njord
Hej Colorman

Jeg er nysgerrig så hvis du kunne oplyse fabrikat og type vil jeg være taknemmelig.

De tre typer jeg kontrollerede var fra Dana-Lim, Bostik og Sika, altså anerkendte producenter.

Jeg anvender selv den fra Dana-Lim.
Annonce
Hej Orla

Som jeg nævnte findes der mange forskellige produkter og fabrikater.
Den jeg her f.eks. tænkte på, er et belgisk parralelimpoteret produkt, fra en fabrik, der hedder Soudahl NV og adressen er:
Everdongenlaan 18-20 B 2300 Turnhout
Der er også en hollandsk produkt som hedder Den Braven.
Og jeg kan finde mange mange andre "produktnavne"
Jeg vil da mene, at de mindst er lige så anerkendte som de førom nævnte,
måske bare ikke i lille lille Danmark, da det jo i vores land er utroligt vigtigt at have et navn og mærke, fra en bestemt fabrik at gå ud fra.
Du vil også opdage, at det som hedder privat label, bliver mere og mere udbredt, det vil sige, at det bliver forretningens / kædens navn der kommer til at stå på produktet og ikke fabrikantens.
Det er da noget som jeg selv praktiserer, da det jo er gratis markedsføring.
Nu håber jeg da, at du spørger af ren og skær nysgerrighed biggrin

Colormann
Hej Colorman

Jeg køber selv Dana lims produkter som "Beslacoprodukter".

Iøvrigt ved jeg at Dana lim ikke selv producerer ret mange af deres produkter selv.

Jeg har ladet mig fortælle at der kun findes 3 producenter af silicone i verden som de andre så køber af (og man kan få nøjagtig den type silicone man vil betale for).

Det undrer mig faktisk at de tre firmaer jeg nævnte ikke fører en acrylfugemasse af bedre kvalitet, når den tilsyneladende kan fåes.
Hej,

Fugemasse-fabrikation er, ligesom opvaskemiddel m.v., relativt lavteknologisk, ingredienserne er billige, men produktionen kræver relativt store investeringer i procesudstyr.
Derfor tvivler jeg meget på, at der i de almindelige fugemasser er særlig stor forskel på kvaliteten.

Har prøvet både de dyre og billige mærker uden nævneværdig forskel i resultatet - måske svinder de dyre lidt mindre, men ikke noget, der retfærdiggør merprisen. Min oplevelse er, at maler man for hurtigt efter fugningen, svinder fugen stadig og malingen kan ikke optage bevægelsen og revner.
Fuger man store sprækker, skal det ske i tynde lag af flere omgange, ellers kan vedhæftningen slippe, med store revner til følge. Problemet er bare, at man ikke har tålmodighed hertil.

Jeg fik for år tilbage noget specielt fugemasse af en maler, som han brugte "når det virkeligt skulle gå stærkt". Det havde et meget højt gummiindhold og svandt næsten ikke - men var også ca. 3 gange så dyrt.

Mvh.

Jan R.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også