Nivellering af 90 år gammelt gulv.

Gulvet i min nye stue har et fald fra siderne og til midten på 2,5 cm.
Jeg vil gerne ligge nyt svømmende gulv oven på det gamle, så jeg skal have nivelleret den store forskel ud.
Stuen er ca 30 kvm., og der er 7 bærende bjælker under gulvbræderne (se billede).

Jeg har prøvet at søge gode løsningsmodeller til projektet, og er kommet frem til, at jeg vil tage gulvbræderne op og nivellere ud med reglar 100x45, fastgjort til siderne på de bærende bjælker, med ca. 12 mm gevindstål, plader og låsemøtrikker.
Derefter vil jeg fjerne gulvbrædernes not så de ikke kommer til at knage når jeg lægger dem på igen.
Skrue de gamle gulvbræder fast, og lægge nyt svømmende gulv oven på de gamle bræder.

Er det måden at gøre det på, eller skal jeg anvende en anden metode?.

På forhånd tak. 
Mvh Thomas.

 

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
fra mine egne erfaringer vil jeg fraråde reglar, og i stedet bruge spærtræ og gerne 125x45. Reglar er ikke lige og det er et helvedes arbejde at få det rettet ordentligt op med dem.

Derudover skal du spænde det godt sammen, jeg har selv brugt 6x100mm skruer og det er for lidt og gør at jeg skal have fastgjort dem bedre. Bræddebolte eller gevindstang er nok vejen frem.

Hvis brædderne er lige nok ville jeg ikke være betænkelig med at genbruge dem. Men når de har ligget så længe er det ikke sikkert du får dem hele op. De er sømmet grundigt fast Sørg også for at fastgøre dem rigtig godt, jeg ville nok sømme dem hvis du har pistol til det.
Tak for svar.
Jeg vil kigge efter noget spærtræ og håbe at resultater bliver godt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis