Fugeslør, hvad gør jeg?

Jeg har igår kl. 17 afsluttet fugningen, ene mand, af 60 m2 hårdbrændte styrke 5 klinker fra Jem og Fix.

Klinkerne er fuget med LIP Multifuge og det gik sådan set fint nok, bortset fra at jeg syntes at fugemassen brændte hurtigt af (størknede) og at jeg skulle nå anvende den blandede mængde indenfor max. 20 minutter. Måske kan man tilsætte yderligere vand, men det turde jeg ikke satse på.

Hele gulvet har plamager som måske svagt kan ses på medfølgende billeder og jeg har en teori om at det er der hvor fugemassen kom til at ligge nogle få minutter for meget og har brændt klinken i overfladen? Jeg har været ude i dag med splinternye skuresvampe og masser af knofedt, men den sidste skjold bliver bare siddende.

Hvad gør jeg? Findes der et vidundermiddel der ikke er hård ved mine fine fuger? Det er da pisseirriterende når man nu syntes man gjorde det så godt og resultatet så ikke er lige i skabet....

Har du et fif? 

 


Hundefar

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
saltsyre 1:30

 

Hej Uldal, Nu ligger mine klinker i min nye garage med 6 meter bred port, så jeg vil godt turde prøve med saltsyre derinde.

Jeg har 0,5 liter Borup 30% saltsyre på lager. Er det det der skal blandes 1:30?

Må det overhovedet komme i kontakt med fugerne? Jeg forestiller mig at iføre mig gummihandsker og så påføre klinkerne blandingen med en klud. Skal jeg så bare lade de sidde og tørre for derefter at vaske gulvet?

Jeg har bestemt ikke prøvet at arbejde med saltsyre før, men det er vist noget skrapt stads....

Kommentarer udbedes gerne da jeg har fri fredag og gerne vil videre i projektet :-)

på forhånd tak.

Hundefar

Jeg ville ikke bruge saltsyre, hvis det er nogen form for metal i nærheden.

Jeg har selv fjernet ret store mængder fugeslør/masse med eddikesyre. Kan ikke huske hvor kraftigt, men det var ikke voldsomt. Jeg havde en skuresvamp, som fulgte med min rystepudser. Den brugte jeg, og det var noget mere effektivt end den manuelle skuresvamp, og dermed kunne jeg fjerne eddiken ret hurtigt efter den kom på.

Inden jeg gik i gang fugtede jeg fugerne med vand, og efter jeg havde været over gulvet (i små områder af gangen), vaskede jeg med masser af vand.

Kan ikke se, at fugerne har taget skade.

Eddikesyre blandet 1:8 med vand, plejer at tage det meste fugeslør, ville jeg klart begynde med.
Skrevet af Koluda på 17-06-2015 19:18
Eddikesyre blandet 1:8 med vand, plejer at tage det meste fugeslør, ville jeg klart begynde med.

 

Hej Koluda eller en anden,

Jeg prøvede lige med eddikesyre 32% på en klud ufortyndet på en klinkeflade og det lader til at kunne tage skidtet. Men hvis jeg nu tynder det 1:8 og kommer det i en spand og påfører det med moppe, så vil det jo også ramme fugerne???

Det ville jo være nemt at påføre det på 60 m2 med moppe, lade det sidde 15 minutter og så simpelthen spule hele gulvet med haveslangen og moppe det godt af samtidigt. men jeg er lidt nervøs for at ødelægge styrken i fugerne? Bør jeg være nervøs for det?

Alternativet er at ligge på knæ og påføre eddikeblandingen med klud og tørre af 15 minutter efter, men så går den dag jo da også med det. Det vil være lettere at oversmøre hele gulvet på en gang og fjerne på 1 gang uden hensyn til fugerne.....

 

Har I en mening om det ;-)

 

 

 

 


Hundefar

bare brug moppen, men husk at vaske efter med rigeligt vand. Dette r rigtigt at eddikesyre kan bruges. Så falder plomberne heller ikke ud. Go' held med projektet!

 

Start med at gøre fugerne våde, så de ikke suger eddikesyren til sig, så kan det godt sidde rimeligt længe uden problemer med fugerne.

Jeg plejer bare at rende dem hurtigt over med en svamp, herefter får den en ordentligt tur med eddikesyren, får lov at trække lidt, også en tur mere, denne gang med lidt knofedt og skuresvamp.

Skylle efter med vand, også ser det hele flot ud igen.
Eddikesyre 32%

Jeg blandede her til morgen eddikesyre 32% 1:4 så jeg havde ialt 5 liter fortyndet til 60 m2. jeg hældte det ud over gulvet og brugte så 25 minutter med en grov moppe hvor jeg virkelig skurede igennem. Derefter spulede jeg gulvet grundigt med rindende vand i meget lang tid. Resultatet blev langt bedre, men gulvet ser stadig ikke tilfredsstillende ud. Jeg overvejer at prøve at pensle eddikesyre 32% på ufortyndet og forsøge at holde fugerne fri. Derefter igen spuling af gulvet for at få det ud af garagen. Det er heldigvis forholdsvis ensartet over hele gulvet, men det er da p.... irriterende efter alt det arbejde. Jeg vil også prøve med skuresvampe efter at have ladet den ufortyndede eddikesyre 32% virke på klinkerne. Er Alfix klinkerens noget der duer? Jeg skal nok publisere morgendagens resultat ;-)

Hundefar

Der kan nemt ske det at man får slør på igen fra fuger hvis man blander det for stærk. Den med 1:8 ville jeg have fulgt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis