Flytte & montere multistik/tele/dataudtag

Hejsa

Vi er lige flyttet og kablet til vores multistik (tror jeg, at det hedder) er blevet klippet over i malerprocessen og skal genetableres.

Stikket ser således ud og er et almindeligt gammeldags teleudtag samt et (vistnok) RJ11 udtag. Altså til et lille stik, som også kan bruges til telefon - ikke et almindeligt netværksstik.

PT har jeg trukket det resterende ledning ind i huset igen og har benyttet rød og blå ledning på RJ11-udtaget, så jeg kunne koble vores TDC Homebox til og få netadgang.

Dette er en midlertidig lappeløsning, da Homeboxen ikke kan dække hele vores murstensopbyggede vinkelhus fra den nuværende placering i starten af huset.

Jeg vil gerne:

1) Bevare dette dobbelte udtag i rummet, hvis nu det skal bruges på et tidspunkt.

2) Oprette et nyt udtag til Homeboxen i midten af vores hus.

Vi har ikke en fastnettelefon og får det nok aldrig, men tænker, at det nok er bedst, at der er ét stik i huset til det.

Hvad gør jeg?

Hvad skal jeg indkøbe?

Mvh.

Sus

 

 

 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af ssklamer på 16-06-2015 14:47

Hejsa

Vi er lige flyttet og kablet til vores multistik (tror jeg, at det hedder) er blevet klippet over i malerprocessen og skal genetableres.

Stikket ser således ud og er et almindeligt gammeldags teleudtag samt et (vistnok) RJ11 udtag. Altså til et lille stik, som også kan bruges til telefon - ikke et almindeligt netværksstik.

PT har jeg trukket det resterende ledning ind i huset igen og har benyttet rød og blå ledning på RJ11-udtaget, så jeg kunne koble vores TDC Homebox til og få netadgang.

Dette er en midlertidig lappeløsning, da Homeboxen ikke kan dække hele vores murstensopbyggede vinkelhus fra den nuværende placering i starten af huset.

Jeg vil gerne:

1) Bevare dette dobbelte udtag i rummet, hvis nu det skal bruges på et tidspunkt.

2) Oprette et nyt udtag til Homeboxen i midten af vores hus.

Vi har ikke en fastnettelefon og får det nok aldrig, men tænker, at det nok er bedst, at der er ét stik i huset til det.

Hvad gør jeg?

Hvad skal jeg indkøbe?

Mvh.

Sus

 

 

 

Du skal bare trække et kabel, som forbindes parallel med rød og blå, hen til det næste sted, hvor du ønsker din router/homebox placeret. Du behøver ikke nødvendigvis den samme type stik, som du har nu, men kan bruge et almindeligt telefonstik og en omsætter fra tlf til RJ11.

 

 

 


fase
Mange tak for svar, men jeg bliver nok nødt til at få det skåret ud i pap. Det var jo nemt nok bare at køre blå og rød ned i knivene på multistikket, men derfra er jeg desværre relativt clueless.

Kan du fortælle mig:

1) er det ligegyldigt, hvilket par (gul/brun/hvid/sort/grøn/grå) ledninger, der sættes til i det ordinære telefonstik?
2) hvilke farver hører sammen?
3) hvad gør jeg med de resterende ledningssæt?
4) trække et kabel, som forbindes parallelt - hvad mener du med det?
5) kan jeg evt. dele kablet op udefra, så jeg slipper for at trække ledninger inde, men i stedet for kan køre det rundt under udhænget?

Beklager, men har ikke lige lavet noget lignende før, men synes, at det er vildt at betale 2000 kr. til en tekniker, når det er nemt at udføre, men blot lidt viden omkring det, der gør forskellen.
Hvis det er de nævnte farver som fungerer så er det dem du skal bruge. Ikke alle bruger samme farver, men du skal kun bruge to til data, så ikke tænk mere over resten. http://www.elvvs.dk/c/3m-tele-samlemuffe-2364/ Brug de her og så bare træk det udendørs hvis du synes, de skal bare aflastes lidt og evt pakkes ind så fugt ikke trænger ind. De fleste er med fedt indeni.


 

Skrevet af ssklamer på 16-06-2015 19:39
Mange tak for svar, men jeg bliver nok nødt til at få det skåret ud i pap. Det var jo nemt nok bare at køre blå og rød ned i knivene på multistikket, men derfra er jeg desværre relativt clueless.

Kan du fortælle mig:

1) er det ligegyldigt, hvilket par (gul/brun/hvid/sort/grøn/grå) ledninger, der sættes til i det ordinære telefonstik?
2) hvilke farver hører sammen?
3) hvad gør jeg med de resterende ledningssæt?
4) trække et kabel, som forbindes parallelt - hvad mener du med det?
5) kan jeg evt. dele kablet op udefra, så jeg slipper for at trække ledninger inde, men i stedet for kan køre det rundt under udhænget?

Beklager, men har ikke lige lavet noget lignende før, men synes, at det er vildt at betale 2000 kr. til en tekniker, når det er nemt at udføre, men blot lidt viden omkring det, der gør forskellen.

1. Du skal ikke ændre på de to ledninger rød og blå, der sidder i dit nuværende telefonstik. De skal blive, hvor de er. Dernæst går du i byggemarkedet og køber noget telefonkabel, som du trækker fra det nuværende stik og til det sted, hvor du vil have det nye stik. Du skal også købe et telefonstik.

2. Hvilke farver, der hører sammen er uden betydning her, fordi du kun skal bruge de to nævnte (rød og blå).

3. De resterende ledningssæt skal du ikke bruge.

4. At forbinde parallelt betyder, at i den klemme, hvor den røde sidder forbinder du den røde fra det nye kabel og i den klemme, hvor den blå sidder, forbinder du den blå. Altså to leddere i hver klemme.

5. Jeg kender ikke dine føringsveje, men du kan ikke bruge andre ledere i det nuværende kabel, jeg ved heller ikke, hvilket kabel det er. De konnektorer, du er blevet anbefalet i et andet indlæg, er beregnet til brug i vaselinekabel. Du bliver nødt til at trække et nyt kabel, nemlig det, du som nævnt i punkt 1, var i byggemarkedet for at købe. Om kablet skal/kan trækkes i udhæng, kan jeg ikke fortælle uden at vide, hvor det nuværende stik er og hvor det nye stik skal være.

I det nye stik monterer du de samme ledninger, som du monterede i udgangspunktet, i de lodrette klemmer.

 


fase
De konnektorer som anbefalet er en udmærket type som bruges af telemontører og teknikere som mig selv og mine kollegaer, og hvad du som privat gør med alt efter TDC dåsen ser jeg intet galt i. Det er på ingen måde svært at have med at gøre, og bør ikke gøres mere avanceret end det er. Hvis du vil trække din ledning inde fra stikket så gør som Fabrin siger. hvis det i dit tilfælde er nemmere at lave en samling på ydersiden, ser jeg intet problem i det, så længe du laver det vandtæt. Men det kommer jo an på hvordan ledningerne er ført ind i huset fra TDC dåsen på væggen. (Nogen laver samlingen der, men det kan give ballade med TDC)


 

Annonce
Skrevet af grossmann på 17-06-2015 00:02
De konnektorer som anbefalet er en udmærket type som bruges af telemontører og teknikere som mig selv og mine kollegaer, og hvad du som privat gør med alt efter TDC dåsen ser jeg intet galt i. Det er på ingen måde svært at have med at gøre, og bør ikke gøres mere avanceret end det er. Hvis du vil trække din ledning inde fra stikket så gør som Fabrin siger. hvis det i dit tilfælde er nemmere at lave en samling på ydersiden, ser jeg intet problem i det, så længe du laver det vandtæt. Men det kommer jo an på hvordan ledningerne er ført ind i huset fra TDC dåsen på væggen. (Nogen laver samlingen der, men det kan give ballade med TDC)

Såfremt der er en dåse på væggen, er det monopolskillepunktet. For at undgå at uvedkommende "lånte" din telefon, blev kablet sommetider ført ind i huset uden dåse udvendig på væggen. Connektorerne kender jeg udmærket, dem har jeg brugt til at splidse vaselinekabler med smmen med vandtætte muffer.

 

 


fase
Lige et hurtigt tak for gode svar Må lige nærlæse dem, når jeg er mellem arbejdsopgaver

Men tak - det er rigtig dejligt, at I har taget jer tid til at hjælpe.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også