Hukommelsesbatteri

Jeg har en oldgammel IBM T 40, som bruges til noget overvågning. Nu er den begyndt at glemme opsætningen i bios og klokken. Jeg gætter på at det er "hukommelsesbatteriet" som er dødt. Men ellers fungerer den jo fint.

Er der nogen som kan fortælle hvordan jeg måske selv kan udskifte batteriet?

Venlig hilsen
Knud
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
BIOS-batteriet der sidder på bundkortet, er nemt nok at skifte.
Det er i næsten alle tilfælde et knap-batteri, der sidder i en sort plast-sokkel med en lille rustfri stål-fjeder. Denne fjeder skubber du til siden med f.eks. en skruetrækker eller en "stærk nok" negl.
Når du har skubbet nok til fjedren, popper batteriet selv fri/ud af den sorte sokkel.
Det batteri er ofte et R2032, men dobbelt-tjek lige batteri-nummeret først, og køb så et nyt f.eks. i harald skrald.

Tak skal du ha Steensen, men
IBM T40 er en lille gammel "laptop", som jeg om vinteren bruger til pillefyret,v og om sommeren til søkort i skiv'et.
Hvis det var sådan en gammel PC, som stod på gulvet kunne jeg sagtens finde batteriet. Men hvordan hulen kommer jeg ind til batteriet i en bærbar T40?

Venlig hilsen
Knud

Prøv at se HER

Kunne ikke lige finde noget på engelsk, men CMOS batteriet er den " lille gule klat " han piller ud ca. 1:50 henne i videoen.

Mvh Regmos
Tømrer emeritus
Du skal lige huske at skrue skruerne ud på bagsiden først, ellers kan man ikke få den skilt ad, som de viser på videoen.

Mvh Finn

Ups, det glemte jeg at skrive

Kom også lige i tanke om en bedre side.

Prøv at se HER

Klik dig gennem Lenovo > Thinkpad T Series > T40

Mvh Regmos
Tømrer emeritus
Annonce
Ja, mange tak allesammen,
Alle skruerne på bagsiden kom ud, godt sorteret og bemærket hvor de sad, jeg tror ikke der var 2 ens. Tastatur og plade pillet af, og DER sad det lille gule batteri, CR2032 -med flige. Der lå et nyt i skuffen uden flige. De gamle flige med ledninger og stik blev rykket af og placeret på hver side under krympefolie og så på plads. Tændt, bios sat til fabriksindstilling og klokken stillet og nu fungerer den gamle igen.
Tak skal I ha.

Venlig hilsen
Knud

Velbekomme

Mvh Regmos
Tømrer emeritus
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind