Om rotor plæneklipper med Briggs & Stratton

Jeg har sådan et par klippere, af ukendt alder.

De motore der sidder på dem er Briggs & Stratton, og er ret ens, og efter hvad jeg husker det samme som på rotorklippere der er 40-50 år gamle.

Men mon de motore laves stadigvæk? Der må vel være noget historie et sted.

Lidt her: https://en.wikipedia.org/wiki/Briggs_%26_Stratton

Benzintanken gik desværre i stykker på den bedste af mine klippere, så jeg måtte flytte tank + kaburator over fra den dårlige. Det kører nu acceptabelt.

Den er desværre lidt utæt for motorolie, som kommer ud under maskinen, ved krumtapakslen. Men jeg kompenseser ved at fylde olie på ofte. Det går vel an?

 

Er der nogen gevinst ved at slibe kniven skarp? (den knuser jo bare græsset)

21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej.

Du kan lige regne med, det er en fordel at slibe kniven. Så skærer den græsset i stedet for at flå det. Og det er også godt for maskinen, der får et lettere liv med en skarp kniv. Jeg sliber min et par gange i løbet af sæsonen. Og selvfølgelig bliver plænen pænere.

mvh


 varmetossen

Skrevet af Klaus Lundstedt på 15-06-2015 19:41

Hej.

Du kan lige regne med, det er en fordel at slibe kniven. Så skærer den græsset i stedet for at flå det. Og det er også godt for maskinen, der får et lettere liv med en skarp kniv. Jeg sliber min et par gange i løbet af sæsonen. Og selvfølgelig bliver plænen pænere.

mvh

 

Ok, men det vil jeg så prøve.

Afmonterer du kniven, og sliber med vinkelsliber?

 

Hej.

Ja. Tager kniven af så der kan slibes og rettes op fra begge sider med en hurtig tur med vinkelsliberen. Min har som regel bidt i nogle myretuer osv.

mvh


 varmetossen

Det er en god ide at prøve om kniven er i balance efter slibningen, det skåner motoren.

Jeg sætter en skruetrækker med rund klinge, gennem centerhullet på kniven og ligger så skruetrækkern på tværs i den let åbne skruestikke, så skal kniven kunne balancere vandret, dykker den ene ende, skal der slibes mere af her.
Det fungere fint for mig...

Der findes også en anden metode, men resultater er det samme
Ca midt på siden
https://www.kpmultiservice.dk/velkommen-til-bloggen/
hvsi pakdåsen ved krumtaplejet er utæt, skal du holde meget øje med olietab. der er kun ganske lidt i motoren i forvejen. Men den går vel alligevel snart til de evige plæneklipper-jagtmarker

 

Annonce

Uldal: Jeg holder øje med oliestanden, og efterfylder ofte. 

je__ns: Mht. afballancering, så er centernullet jo meget stort. Men nu her uslebet, så kan kniven ligge vandret. Min formodning var ellers lidt ubalance, da jeg synes maskinen ryster lidt rigeligt.

Jeg vil prøve at slibe kniven med vinkelsliber, og så tjekke balance derefter.

 

 

Jeg vil nu nok synes, at du kraftigt skal overveje at købe en ny kniv. Den der er aldeles slidt op. Der mangler hele den yderste del af skæret, så den slår ikke i max bredde og det kan give megen ubalance. Og når så samtidig krumtappen er utæt, burde du måske overveje at dumpe den i havnen?

 

ok, ja det havde jeg ikke overvejet. med ny kniv ved jeg også at den er i balance.
Den totale længde af kniven er 45,7 cm
Centerhullets diameter er 20 mm (målt med tommestok)

Måske den her kan bruges:
http://www.bauhaus.dk/kniv-t-plaeneklipper-stiga.html?nosto=new-nosto-productpage-2

 

Men der er jo mange at vælge imellem.

http://www.lytek.dk/shop/rotorknive-132c1.html

Du kan stadig få de fleste dele til dine klippere.Bare husk ALLE 3 numre der står på motoren. Det er MODEL, Type og CODE. Så kan de fleste dele findes.

Den kniv du har på billedet er slidt op. Så der skal ny på. vibrationer kan skyldes 2 ting. Enten en kniv i ubalance. eller en skæv krumtap. Din pakdåse utæthed kan skyldes alm slidtage eller en skæv krumtap.
En ny pakdåse kan fåes for ganske få kroner (mindre end en liter olie) og er ganske let og skifte.


Hvad skal vi med guld og sølv når vi har 4x4 og ØL?

Efter din egen forklaring holder motoren sikkert ret lang tid mere. Var det min klipper ville jeg bare afballancerer/slibe kniven op og køre med resterne tiden ud. Om der mangler en eller to centimeter i klippebredden mærker du alligevel ikke i prakcis. 

Noget andet er at den kniv du linkede til er beregnet til en bioklipper. De var slet ikke opfundet for 40-50 år siden. Bruger du en sådanne vil du højst sansynligt få svorre problemer med græsset pakker oppe i skjoldet da det slet ikke er lavet til den klippemåde. Og så mangler du sikkert også lidt motorkraft. 

Hvad er fabrikaten til "vidunderne", Norlett eller ....... ???  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis