Aircondition i nybygget hus.

Hej LDS!

Vi har et ny-bygget hus, bygget til 2015 krav, dejligt lunt om vinteren..
Men fuldstændig vanvittigt varmt om sommeren!
Ved ude temperaturer på 20 grader har vi et godt stykke over 30 grader indendøre, og over 40 når det peaker.
Det er ulidelig varmt, og vi har en søn på 8 mnd som er ligeså plaget af varmen

Hvad pokker gør man? Genveks skifter ikke luften hurtigt nok til det kan køle ned.
Solfilm på glasset holder ikke pga ny-bygger kvarter med tilhørende sandfygninger mv. Varmepumpe med ude del vil vi helst ikke have, da vi ikke kan skjule den nogen steder.

Er kommet frem til noget ala den her aircondition: http://www.skousen.dk/energi-og-klima/aircondition/electrolux-exp09cn1w7/

Er der nogen der har erfaringer med noget ligende, og er det noget som dur?

På forhånd tak

- Emil

De bedste hilsner Emil 
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det var en mulighed, som du skal have et 140mm aftræk til at få lukket varmen ud af hytten med.

Kan du ikke få indbygget en køleflade i genvexen, og så få "udedelen" placeret på taget eller lignende?

 

Som der bliver skrevet, skal du enten have et fast aftræk, eller en slange ud af vinduet.

Det virker, ihvertfald i det rum den står i, men larmer en hel del, og bruger meget strøm, nu ved jeg ikke hvor kraftig den du kigger på er, vi havde først købt en i bauhaus, som vist ydet 6500 btu, den var fin nok til en enkelt rum, som en mindre stue, vi har senere solgt den og købt en på dba til 12000 btu, og den kan bedre klare hele huset, og der skal ikke tømmes vandbeholder som der skulle hele tiden på den første.

Vi bruger den kun på de varmeste dage, det ville være meget dyrt hvis den skulle bruges hele sommeren.
men nu er vores hus heller ikke meget varmt, vi bruger den typisk 5-10 dage om sommeren..
Har du ovenlysvinduer? Oplukkelige? Automatisk/manuelt? Hvis du har, så er det meget effektivt at bruge dem sammen med øvrige vinduer. Alternativt krydsventilation vha. vinduer. Men det er selvfølgelig ikke oplagt at have dem åbne hvis man ikke er hjemme + der ingen automatisk funktion er.

Man kan købe ventilationsaggregater med varmepumpe som kan anvendes til både varme og køl. Ved køling køler du på indblæsningsluften og afsætter varmen på afkastluften. Derved undgår du at have en synlig udedel. Det kræver så at dine ventilationskanaler er isoleret for at undgå kondens. Måske varmepumpen kan tilkøbes til dit ventilationsaggregat som eftermonteret ekstraudstyr.
Har I bypass funktion i jeres anlæg?? isåfald prøv det og skru op på max...
Hvis i har ovenlys vinduer, kan i montere små markiser som skærmen solen, inden den rammer vinduet. dem kan man også få til at montere på store vinduer på sydsiden. Det vil afhjælpe problemet, og koster ikke noget efter de er købt :-)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Beklager jeg ikke lige har fået fulgt op før nu, og tusind tak for jeres inputs!
Jeg tror ikke umiddelbart der kan indbygges en køleflade i genveksen, det var ikke lige noget nilan kunne svare på umiddelbart.
Vi har ingen ovenlys vinduer
Men jeg vil lige undersøge nærmere om det er muligt at køle på genveksen på den ene eller anden måde.
Vi har by pass spjæld i, og det kan da tage lidt.
Ydermere fandt jeg ud af når genveks står på kølefuntion blæste den kun med styrke 2, hvor jeg manuelt skulle skrue op på 4.. Så kunne der faktisk blive en anelse køligt herinde i huset, dig har der ikke været voldsomt varmt herinde endnu.
Men jeg vil lige teste engang der forhåbentlig kommer lidt solskin, ellers må jeg have kig på varmepumper, køleflade eller sådan en aircondition fidus jeg linkede til
Fordelen ved den er at jeg også kan bruge den til opvarmning af garagen om vinteren

De bedste hilsner Emil 

I de varme dage kan man også have fuld knald på genvex om natten hvor luften udenfor er køligst(selvfølgelig med Bypass) og markise eller andet der forhindre direkte solindstrømning, er også guld hver i de varme tider, vi har nogen mørklæknings plissegardiner som har reflekterende bagside så sol reflekteres ud, dem bruger vi om dagen i de varme tider, selvfølgelig kun de vinduer der kommer direkte sol ind..

Hej

Når du har bygget efter 2015 krav, er der regler for hvor meget solbelastning der må være i det mest solbelastede rum (typisk stuen), og det skal energikonsulenten kontrollere inden udfærdigelse af energimærket!
Byggefirmaet skal starte med at beregne dette, inden byggetilladelse gives, og så overgive beregningerne til energikonsulenten ved byggeriets afslutning.

Der er noget der tyder på at du har for meget solindfald, og hvis du skal have airkondition/køl på, er der jo ikke megen ide i at bygge efter 2015 krav, da byggeriet pludselig ikke overholder energikravene alligevel.

Det kunne være en ide med solfilm på de mest solbelastede vinduer, men du mister garantien på dine termoruder.
Hvis man har overtaget en ny lejlighed i 2015 er det så 2015 krav den skal overholde? byggeriet er started før 2015, hvis ikke er der lign krav fra 2013/2014 (Jeg ved ikke hvornår de gik i gang) og hvor kan læse om det?
Skrevet af jonca på 10-11-2016 10:08
Hvis man har overtaget en ny lejlighed i 2015 er det så 2015 krav den skal overholde? byggeriet er started før 2015, hvis ikke er der lign krav fra 2013/2014 (Jeg ved ikke hvornår de gik i gang) og hvor kan læse om det?

Byggeriet skal overholde de krav der var gældende da der blev givet byggetilladelse fra kommunen. Meget mere ved jeg ikke om det.

 

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis