Varmvandsbeholder til solvarme - hjælp!? :)

Hejsa. jeg har købt et gammelt sommerhus, og der er et solvarmeanlæg. Panelerne er store og fejler intet, men varmvandsbeholder/kedlen er kaput. Nu vil jeg gerne skaffe en ny kedel/varmvandsbeholder til solvarme, men fremover kun bruge den til varmt vand til køkken/bad. Opvarmning kommer til at ske med luftvarmepumper forestiller jeg mig.

Jeg forestiller mig noget i størrelsesorden 60-100 liter i kapacitet. Er der nogle, der vil foreslå en god løsning/koncept eller konkrete beholdere der kan anbefales?

Jeg køber gerne brugt og jeg afprøver gerne kreative løsninger, fx én beholder til solvarme og én beholder med el-patron, hvis det teknisk/praktisk kan lade sig gøre. Jeg ser frem til at høre fra forslag. Det skal gerne være nogenlunde til at kunne betale, og jeg køber gerne brugt

Mvh. Nikolaj

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Brugt kan vist ikke stå mål med ærgrelsen over at en halvtæret VVB springer læk...

http://www.billigvvs.dk/Varmesystemer-Varmtvandsbeholdere-Kombi-Ce-Fj-El--Metro-Combibeholder-til-El-Centralvarme-110-Ltr-175346.html
Denne kan vist løse begge problemer..

"Born to Run" er fra 1975... og det er stadig en fed plade.
Hvis du ikke har andre steder og lede varmen hen, skal du passe på med en for lille beholder, ellers koger det bare.
Mange tak for et godt svar. Jeg er ikke alt for meget ekspert i varmt vand, men den der beholder har den så også termostat, og pumpe, så vandet ikke bliver alt for varmt, og den slags. Hvis I ikke ved det, så spørger jeg jo bare BilligVVS. Mange tak for rigtig god assistance!
Den har termostat til at styre elvarmepatronen. Men der er ikke pumper og termostater til at fordele/styre solvarme eller varmepumpe.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Nu er det ikke så meget vandet i beholderen, der skal der alligevel være en blandeventil (skoldnings sikring).
Men mere det i solfangerne, hvis det bliver for varmt bliver det noget tykt klistret noget..

Men nu ved jeg jo ikke hvilken type anlæg der er tale om. Eller hvilken styring.
Din solvarmebeholder skal passe til dine solvarmepaneler. Så vælg en solvarmebeholder på samme størrelse som du har nu.
Du skriver at det er et sommerhus så der er nok solrige dage hvor de slet ikke er noget forbrug af varmt vand, det er ikke godt for hverken paneler eller beholder. Så er det godt at have et sted at komme af med overskudsvarmen f.eks i noget gulvvarme

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis