Grave vandslanger under have

Hej,

Jeg kunne godt tænke mig at lave en lille vandingsanlæg så jeg vil gerne købe nogle PEM rør og grave under haven og lave nogle udtage hvor jeg derefter kan sætte nogle sive slanger på. Pem røret vil jeg afslutte ved min vandhane. Jeg er interesseret kun at bruge det om sommeren, er det ikke ligegyldigt hvilken dybde jeg ligger dem i hvis jeg husker at fjerne enden ved hanen ? Jeg er selfølgeligt godt klar over at jeg selv kan grave dem over men hvis nu vi lige ser bort fra det er det så et problem med 10 cm f.eks ? Skal jeg tømme slangerne før vinter for vand eller er det ligemeget når enden er åben og der kan udvides når de fryser til ?

/donnib


 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Da vi flyttede ind her hvor vi bor nu, havde den tidligere ejer lavet en slange(en eller anden kraftig type) under garagen og sat den til en udendørs vandhane ved hjælp at et T stykke og en ballofix. I den anden ende sad slangen på en pæl og et stykke vandrør og en hane. 

Problemet opstår når den skal tømmes for vand om vinteren.. for den SKAL tømmes, det er ikke nok at bare lade vandet stå i den, for det kan ikke udvidde sig nok hvis det fryser. Jeg løste problemet de første par år ved at skrue slangen af ved ballofixen, åbne hanen i den anden ende, og sætte trykluft på... så glemte jeg det et år, og vupti så var den slange utæt, og det blev først opdaget fordi konen holder øje med vores forbrug. Og da vi havde været på sommerferie, kunne hun se at der havde været forbrug selvom vi ikke var hjemme

Så nu har jeg bare en løs have slange når der skal bruges rent vand i haven     


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Den udvidelse der sker når vand fryser vil altid ske i den retning, hvor modstanden er mindst. Formodentlig vil vandet i enderne af slangen begynde at fryse før vandet fryser midt på den nedgravede del.
Spørgsmålet er nu, om modstanden er mindre i længderetningen af slangen (evt. med knæk?) med frosset vand end modstanden sideværts ud af slangen er, når vandet midt i slangen fryser?
Jeg tror konklusionen er, at hvis ikke du graver ned til frostfri bør du (tilnærmelsesvis) tømme slangen om vinteren, eksempelvis med trykluft.
Personlig erfaring: Hjemme hos os har vi lagt ca 30-40 m 32 mm pem i haven som ligger i et drænrør sammen med el i varierende dybde, herpå er der løbende sat 4 haner. Det har aldrig her været et problem om vinteren hvis systemet bare tømmes ordenligt, hvilket selvfølgelig bliver en del nemmer når grunde skråner.

Selv om selve slangen ligger i frostfri dybde så ender man med at have alle tappestederne stikkende op, så lige meget hvordan man gør det skal det hele nok helst tømmes.

Du skal være forberedt på at messing fittings til Pem er temmelig dyre.
Ideen med at tømme med trykluft må bestemt være en mulighed, det kræver vel bare et ekstra t-stykke med en ventil og en kobling til trykluft.

STX, HBU, BA Bygningskonstruktør MAK

Det skal tømmes. På store markvandingsanlæg er tømmehaner nede i jorden på de laveste steder. Man drejer dem med en stang. Så siver vandet ud i jorden, men det skal være på det laveste og med fald hele vejen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jep det skal altid tømmes.. Og når man den første frost dag kommer i tanke om, at vandings anlægget står med vand på... Så flyver man op fra kaffen og i trækker sig huen..
Får man det ikke gjort, så får man nogle dejlige timer med sin rendegraver :-)
Annonce
jeg har en haveslange liggende på jorden under en træterrasse. Når det er tæt på frost, afmonterer jeg ved hanen og sætter luftpistolen på. Slangen bliver nu tømt i et ruf. Det har virket i 6 år uden problemer - men bliv ved, lidt længere efter der kun kommer luft ud.

 

Den med trykluft er et kendt system i sommerhuse. Der er der dog som regel en lille aftapningshane ved hovedstop hanen. Så luften er kun for at få alt vandet ud.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis