hjælp til springvand\vandfald

Hej jeg er ved at lave et lille vandfald men min tanke er om der efter pumpen skal være et filter eller om en pumpe er nok
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

De springvand eller vandsten man køber i havecentre indeholder ikke noget filter. Det kan være en stor murer balje der er gravet ned. Derover lægges et stykke rionet og et fintmasket net. Pumpen sidder så nede i beholderen og pumper op igennem stenen. Det er godt at lægge lidt plastik dug 0,5m rundt om kanten med fald ind imod beholderen. Det vand der evt. stænker ved siden af bliver altså til meget i løbet af nogle dage.

Så hvis du kun snakker vandfald skal der ikke filter. Du skal vel ikke have fisk i den, så det er ret let at bekæmpe alger, med nogetr kemisk.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis din dam er ok, vil det også være ok med et vandfald. Jeg har en selv lavet vandsten. 2 stenskiver på ca. 1000kg. bygget over hinanden. Vandet løber ned over dem og ned i dammen. i den ene side af dammen er der et udløb ned over en lille bæk, rundt om terrassen. Derefter i rør under jorden til en pumpestation i kælder. og så tilbage igen.
Vandet er klart nok, uden at gøre noget, men der gror et lag alger på indersiden af dammen. Så hvert forår tømmer jeg dammen og rengør den med højtryks renser. Og graver sten og grus op som børnebørn ser deres snit til at smide i. (det er ikke meget, for de må ikke) Vi har vældig stor glæde af fugle der bader i den flere gange om dagen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis