Hvad skal jeg gøre ved mit loft?

Hej
Jeg har købt en gammel lejlighed, der havde ulovligt forsænkede lofter med små gipsplader i bedste 70'er stil.
Nu har jeg fjernet de forsænkede lofter, og det viser sig, at man også har sat et lag små gipsplader direkte op på det originale pudsloft uden at fjerne stukkanten først. Jeg er i forvejen ikke særligt vild med små gipsplader, og sammen med den gamle stukkant ser det ekstra dumt ud. Spørgsmålet er nu, hvad jeg skal gøre ved det.

På billedet herunder har jeg fjernet 2 af de gipsplader, der var sat direkte op på pudset. Det er, i hvert fald på dette lille stykke, i bedre stand end jeg umiddelbart havde forventet. Bortset fra alle hullerne fra søm, der holdt gipspladerne på plads, naturligvis.

Jeg har overvejet, om man kunne spartle alle samlingerne på de små plader og sætte filt/væv på, men da loftet ikke er særligt plant, tvivler jeg på, at det vil blive vellykket. Er der nogen, der har erfaringer med at gøre dette selv (eller evt. har haft en professionel til at gøre det for sig)?

En tømrer har foreslået mig, at jeg ofrer stukken (fjerner den helt) og sætter store gipsplader op på lægter lige under det originale loft. Han mener, at det kan laves, så man ikke tager mere end 6-7 cm af loftshøjden. Imidlertid ser det ud til, at der godt kunne vente lidt problemer langs kanterne, hvis man fjerner stukken.  Jeg har forsøgt at fotografere op et sted, hvor stukken er i stykker (det er den 3-4 steder), men det er desværre ikke blevet så tydeligt. Men det ser ud til, at der mangler en ordentlig afslutning af det pudsede loft langs kanterne mod væggene - man kan se op til trækontruktionen ovenover. Er det noget, man nogenlunde uproblematisk kan klare med en gang mørtel eller er det overhovedet nødvendigt at gøre noget ved det, hvis der kommer et nyt gipsloft nedenunder? 
 

En tredje mulighed kunne måske være, at jeg fjernede de små gipsplader og fik sat nogle store gipsplader direkte op på det pudsede loft i stedet (uden at fjerne stukken)? Eller er det alt for risikabelt?

Jeg ville være taknemmelig, hvis nogen ville byde ind med idéer eller erfaringer :-)

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg synes din tømrer har ret.
Hvis du skruer gips direkte op i det gamle, pudsede loft, fjerner du ingen ujævnheder. Det nye loft skal lægtes, her skal du så ha fat i elektrikeren, hvis ledningen til evt loftdåsen ikke kan nå. Mht stukken. Fjern den og pak revnen med rockwool, og kør så gipsen ud til væggen og fug langs kanten.

 

Jeg ville genoprette det oprindeligt loft. altså ned med al nyere loft og så reparere det oprindelige. Hvis det ikke er noget du selv kan, så lav det du kan og hyr en håndværker til det du ikke selv kan.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Min egen ligegyldige mening:
Kommer jeg ind i en gammel lejlighed, hvor det er tydeligt på stilen, at den oprindeligt var med stuk, men nu er fjernet, oplever jeg det lige så sørgmodigt, som hvis jeg får stillet en dejlig kop kaffe i udsigt, og det så blot ender med en sjat kold Nescafé.
Jeg ville gå langt for at restaurere det gamle loft, og ville fint kunne leve med lidt lunker.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg har repareret mit stukloft i 1 rum. Det var nogenlunde med skader som dit. Det blev repareret ved at småhuller blev spartlet op, og stuklisten repareret. De andre 2 rum var med store huller hvor også underlagsbrædder var savet væk. Her blev der sat stor gipsplader direkte under det pudsede loft, og Jeg lavede nye stuklister efter tegning fra de gamle.
Den stukliste kan du reparere ved at trække den ud med gips. Du klipper en tynd plade med den profil som den gamle stukliste har. Du kan jo starte med at klippe det ud af et stykke karton. f.eks. sider i en mælkekarton. Så overfører du profilen til det stykke lidt stærkere plade du vil bruge. Det er kvaliteten af dit profil påå værktøjet der er afgørende for et godt resultat.
Skaden fyldes ud med en grød af stuk gips eller model gips. Når det lige er ved at sætte sig (2-5 minutter)trækker du profilen hen over og skraber det overskydende væk. Det bliver ikke pænt i 1. omgang men medens 1. lag størkner helt blander du en ny portion og smører på, og skraber igen. Det er metoden til at trække gipsstuk. Naturligvis er det lettest hvis det er på et bord og vandret o.s.v. men det kan sagtens laves på stedet.
Ned med alt nyt og tilbage til det originale i gamle huse.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Polyfilla gips kan købes i 15-25 kg. sække. Det er lidt dyrt i de små 1 kg. De får hurtigt ben at gå på. Helt enig i at det gamle skal reetableres.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Polyfilla er ikke det samme som model gips.
Model gips fås i 2 kg, 5 kg, og 25 kg sække. Det udmærker sig ved at hærde i løbet af 5-10 minutter. Hvis man vil forsinke hærdningen, kan man bruge øl i stedet for vand.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis du absolut vil have stik, vil jeg foreslå gipsplader, som tidl beskrevet og så google en smule. Du kan købe færdige stuk i Polen til små penge. Og de dur!

 

Tak for jeres input allesammen :-)
Ligesom flere af jer er jeg selv mest til pudsede lofter i gamle lejligheder, og de behøver ikke at være snorlige - det er der heller ikke noget andet i lejligheden, der er. Faktisk er én af mine bekymringer ift. et nyt, plant gipsloft, at det kunne komme til at fremhæve, hvor skæve væggene er ;-) P.g.a. de skæve vægge ville jeg heller ikke turde kaste mig ud i selv at sætte ny stuk op.
Det kan dog godt være, at bliver nødt til at betale mig fra en del af arbejdet, hvis jeg skal restaurere. Har prøvet at reparere og fuldspartle loftet i et enkelt rum for nogle år siden, og det tog mig temmeligt lang tid. At jeg siden har tildraget mig en mindre skade i nakken, vil nok ikke gøre arbejdet nemmere denne gang.
Erik/Ev Elmand - mange tak for instruktionen i at reparere stuk - den vil jeg helt sikkert bruge, hvis jeg beslutter mig for at restaurere det originale loft.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også