Digital udlæsning på værktøjsmaskine.....

Det ser ud til at her findes folk med forstand på alt mellem himmel og jord.

Mit spørgsmål gælder det udstyr, der på visse moderne værktøjsmaskiner giver digital udlæsning, (DRO, Digital Read Out)
Er der nogen, der ved hvordan aftastningen af afstand sker?
En aksel, der "kører med" og giver pulser, med magnetisk eller optisk aftastning måske?

Hans

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er givet vis forskellige taste systemer.

Hvis det bare er en digital udlæsning på en skærm, altså uden styringer osv så er det sikkert stadig nogle glasstave der måles på. De sidder oftest bag på fx en fræser skjuler eller beskyttet for skidt og kølevand.

Men er det noget specielt du er ude efter i den forbindelse..
En speciel maskin type eller hvad ??

Er det til prof værktøjsmaskiner eller er det noget hobby maskine du tænker på ??

Venligst Njord wink Gammel værktøjsmager 8) 8)

MVH Njord
Nja, Jeg har kun set systemet på nettet, og da jeg sysler med elektronik til hverdag, tænkte jeg det måske var muligt selv at lave noget.
Det skal bruges til min oldgamle drejebænk, der har ledeskruer med tommegevind, (Jeg bruger den kun til hobbyarbejde, og kan desuden godt li' den, så en udskiftning kommer ikke på tale.) så i stedet for løsningen med magnetfod og måleur, syntes den elektroniske udgave at være genial. Bortset fra prisen!

Hans

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Jeg tror ikke det kan betale sig at fuske noget sammen...
Men der kan måske findes noget brugt hos en maskinhandler, eller på nettet.

MVH Njord
Hej igen...

Jeg sad lige og bladrede i mit katalog fra http://www.axminster.co.uk
og her faldt jeg over nogle billige digital stave... De var ret simple. Opbygget stortset som et digital skydelære, altså med udlæsningen på bjælken. Måske ikke det mest praktiske, men prisen var vist nogle få hundrede kroner og op efter... afhængig af længde. Måske en overvejelse værd.
Prøv et søge ord som fx "Read-Out Scales" så finde du dem på deres hjemmeside.

MVH Njord
Tak for linket!
Det ser jo interessant ud.
Jeg havde faktisk en overgang planer om at slagte et par digitale skydelærer, men de er jo ikke så lange.

Jeg har iøvrigt forgæves søgt efter båndsavklinger lavet efter mål.
Både til metal (alu) og træ.
Jeg har godt nok "arvet" et gammel apparat beregnet til at slaglodde klinger med, men på trods af, at jeg har en bog, hvor anvendelsen er beskrevet, er jeg lidt betænkelig ved selv at prøve.

Jeg er sikker på, du også har tjeck på, hvor man køber dem?
Foreløbig kender jeg Millner Værktøj på Godthåbsvej, Frederiksberg, men måske kunne de med fordel indhandles fra udlandet?

Hans

Er det godt?
Eller er det bare godt nok?
Tak for tilliden....

Men mon ikke du finder dem samme sted som digitalerne...
De har masser af savklinger i kataloget og i alle mulige størrelser.

Men fortæl lige lidt mere om dit apparat til at slaglode savklingerne med.
Jeg kender ikke en sådan maskine, sæt gerne nogle billeder ind her på stedet !!!
Det eneste jeg kender til at denslags er at svejse klingerne. det sker normalt på siden af saven hvor man spænder de to svklinge dele i hversin holder og stukker disse op mod hinanden og så sliber man klingen ned i selve svejsningen så den ikke er tykkere en resten af klingen.

Det er ganske almindeligt at gøre på metal båndsave. Det blev meget benyttet tidligere når man fremstillede stanseværktøjer. Her udsavede man konturen groft til stemplern ei styrepladen og i holde plade samt nit plade. Herefter filedes hullerne op så de passede i styreplade og i holdeplade. I snitpladen filede man også op men her til en lille overstørrelse, der gav snitspalten. Med maskin filen filede man kun næsten op til mål og lavede så den "berygtede" gennemsætning, hvor man med en presse pressede snitstemplet ganske lidt ned i styrepladen. Lavede en grat som man så filede væk. Igen monterede stemplet rette de dette meget nøjagtigt op og trykkede endnu en grat op... Denne proces fortsatte man så til man var igennem de tre plader og fortsatte herefter med de andre snaitstempler der måtte være i værktøjet....

I dag vil denne operation ikke ske mere... man vil i dag bore et starthul og trådskære hullerne ud i de hærdede plader....

Sådan er udviklingen... Og man kan lave væsentligt mere komplicerede geometrier i dag end man kunne dengang. Stemplerne var ligeledes profilslebne ud af en klods.... Slibestenen manuelt afrettet så konturene passede.... Stort og flot håndarbejde.... :wink:

MVH Njord
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis