vandtank tilkoblet på oliefyr

Hejsa
Vi står og skal til at købe et hus, hvor vi skal have sløjfet et oliefyr, og lavet nogle alternative energiforsyninger. Heriblandt planlægger vi at opsætte en brændeovn med en vandtank. Huset er iøvrigt 112 kvm og har en brændeovn installeret. 

Huset kører idag på et olie/centralvarme anlæg. Som vi forstår en brændeovn med vandtank er at den kan tilsluttes centralvarmeanlægget. Men kan man tilslutte det centralvarmeanlægget, når det har kørt på olie? Eller skal alle eks. radiatorer skiftes i hele huset, samt laves nye rør etc?
 
 
Med Venlig Hilsen
Mads
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg mener ikke der er nogen godkendte systemer med vandtank i brændeovn. Men får du installeret luft - vand varmepumper, eller pillefyr, så laver de jo netop varmt vand, og du kan bruge de samme radiatorer.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg overvejet også selv en vandgris til vores brændeovn (en lotus 2260, som er forbedret til vandgris) da vi flyttede ind i vores hus, men jo mere jeg læste jo mere usikker blev jeg af flere grunde..
For det første skal en brændeovn med vandtank vist have åben ekspansion, jeg ved ikke helt hvoran det ser ud, men det ville jo ikke virke sammen med vores gasfyr som jo har lukket ekspansion, og vi ville jo gerne have muligheden for at kører på gas hvis vi ikke var hjemme i nogen dage eller skulle på ferie..
for det andet skulle rørene fra brændeovnen tilsluttes centralvarmen ude i bryggerset, (pga den måde et almindeligt 2 kreds centralvarme anlæg er lavet, alternativt kunne man pille fyret fra og ændre på rørene, men det ville blive meget besværligt)
Og for den sidste grund er jeg læste at vores ovn når den kørte på fuld knald, med gris, ville afgive omkring 5KW i rummet den stod og kun 2 KW på vandet.. og det er ikke meget på en kold nat,den kører jo kun på fuld knald op til 30-60 min efter den er fuldt fordret, og fuld luft på, dvs 2-3 timer senere, er den nede på at yde måske 500w på samtlige radiatore til deling, g hvis dørene i huset er lukket for rummene ikke luft fra stuen hvor ovnen står, så der vil blive koldt om morgenen, også er man ligeså godt stillet uden gris...
Da vandet kan koge i sådan en vandgris, eller i snoede kobberrør, skal der være åben ekspansion. Ellers kan det eksplodere. Så alle de gode grunde pizzabager nævner, leder hen imod at vælge noget andet alternativ end vandgris.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis