Hængselskruer - særlig type?

Jeg vil sætte nye hængsler på en gammel dør - og vil gerne skifte fra de gamle ret-kærvede skruer til en moderne torx.

Jeg har dog ikke nogen helt magen til - og vil derfor spørge de kloge hoveder her:  Er der noget i vejen for at anvende en selvskærende træskrue - eller skal jeg have fat i nogle særlige skruer?  (Og har det glatte stykke øverst nogen funktion?)

 

 

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

til et hængselkna du sagtens bruge en selvskærende skrue med gevind hele vejen, det glatte på en skruer er brugbart når 2 emner skal skrues sammen for der kan ske det at når man har skruet i det 1. emne og spidsen af skruen rammer det 2. emne så kan de blive skubbet lidt væk fra hinanden og hvis så skruen er glat for over så vil den trække det 1. emne ned mod det 2. emne når den er i bund, havde der været gevind hele vejen så vil skrue virke som et bor og den vil miste sit greb.
men i og med at skruen ikke har fat i dit hængsel så kan du sagtens bruge et med gevind hele vejen. håber at det gav menning 

Ja der er jeg så helt uenig da den glatte hals hjælper skruen med og modstå sideværts tryk. Ligeleddes passer viste hoved langt fra i dine hængsler. Alt i alt et dårligt bytte når man spørger mig.

Så er der også det æstetiske, da byttet ikke kan ligne andet end klamp.  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Nitter - hvad i alverden fabler du om? Det giver jo ingen mening.

Ofte når man skifter skruer i gammelt hængsel kan det være en god ide at øge dimensionen så den får godt ved. Ville være rigtig godt hvis hovedet ikke har ribbe
Skrevet af boso på 13-06-2015 18:26
Nitter - hvad i alverden fabler du om? Det giver jo ingen mening.

Ofte når man skifter skruer i gammelt hængsel kan det være en god ide at øge dimensionen så den får godt ved. Ville være rigtig godt hvis hovedet ikke har ribbe

Nej det giver åbenbart ikke mening for DIG. Og jeg HAR faktisk argumenteret hvorfor.   Så må folk være enig med mig hvis de vil eller ej. 

Envidere har jeg på ingen måde argumenteret for der ikke kunne indsættes en længere skrue, hvis det er det du mener med "dimensionen".  

Men og høre noget sådanne fra en person, der ikke engang ved hvad en kærv på en skrue hedder, sååååååååå er bliver det nok lidt svært for mig og lade være med og   hvis det gode humør skal opretholdes.   

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
du er da helt væk nitter! Argumentet er noget sludder og holder ikke vand.

hvis du vidste lidt om hvad du havde med at gøre ville du næppe foreslå en længere skrue. For det er ofte en udfordring at man ikke kan erstatte med en længere skrue pga. karmens dimension. Der kan dog med fordel bruges en "tykkere" skrue!!!

Jeg har aldrig omtalt kærven på en skrue. Ribben er dem som gør er skruen bliver pænt forsænket i træ. De har bare ingen funktion når der er tale om brug ved et hængsel.

Har du drukket af natpotten siden du er så påståelig eller har du slet ingen erfaring med det du "rådgiver" omkring?


Annonce
Skrevet af boso på 13-06-2015 21:30
du er da helt væk nitter! Argumentet er noget sludder og holder ikke vand.

hvis du vidste lidt om hvad du havde med at gøre ville du næppe foreslå en længere skrue. For det er ofte en udfordring at man ikke kan erstatte med en længere skrue pga. karmens dimension. Der kan dog med fordel bruges en "tykkere" skrue!!!

Jeg har aldrig omtalt kærven på en skrue. Ribben er dem som gør er skruen bliver pænt forsænket i træ. De har bare ingen funktion når der er tale om brug ved et hængsel.

Har du drukket af natpotten siden du er så påståelig eller har du slet ingen erfaring med det du "rådgiver" omkring?

 

Med det sprog du fører vil jeg ikke diskuterer med dig.

Hvad jeg skal foreslå kommer ikke dig ved. 

Og så har jeg tilfældigt 40+ års erfaring i GDS.

DU vil åbenbart  anmeldes !!! 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Anmeld du blot. Mod tåber kæmper selv guder forgæves.

Og nej jeg har ikke 40 års GF's erfaring. Er til gengæld uddannet tømrer gennem mange år og løser tit denne slags opgaver.

Iøvrigt har du ret i at andre ingen indflydelse har på det du rådgiver omkring. Men du har jo ikke patent på sandheden
Skrevet af JanSH på 13-06-2015 13:24   ...eller skal jeg have fat i nogle særlige skruer?...

Nej. Brug en ganske almindelig træ-/spånpladeskrue

men undgå dem med fræseribber.

 


Mvh Regmos
Pensioneret tømrersvend, med ret til at bære sabel i krigstid.
Nu er skruerne vist sat på plads. Så mener jeg godt der kan blive plads til en kommentar fra en læser på sidelinjen
Jeg synes det er ubehageligt at læse især Boso`s svar til Nitter. Og Nitter falder så i og bliver forståeligt nok harm. Det er ikke en måde at tiltale folk på. Man kan argumentere for sin sag uden at komme med personlige angreb, det ville pynte på diskussionen. Det her var et sted hvor det havde været på sin plads med en "thump Down"

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for jeres svar - er kede af mit spørgsmål ligefrem udløste en så ophedet diskussion.

Men jeg fik nogle brugbare svar, og lærte noget nyt om skruer. Efter at have læst og tænkt, tror jeg nu alligevel at der er en pointe i det med at den originale type måske er lidt stærkere - den er let kegleformet, så den er tykkest, der hvor den fast holder hængslet og hvor belastningen må være. Men spørgsmålet er hvor meget det reelt betyder - gætter på at materialerne er bedre i dag. (Hvis de ikke er skiftet, så er de originale fra omkring 1928).

Så jeg vil prøve at finde nogle skruer uden selvfræsende undersænk.

tak for jeres råd :- )

Mvh
Jan
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis