Bæreevne krudsfiner

Hej

Jeg har et gammelt tørreri på loftet af laden. Lavet af 30 x110 gulv brædder. 

Og det har jo holdt i mange år. 

Desværre gik jeg igennem et brædt.

Kan man få nogle brædder til rimelige penge idag? Med samme bæreevne. 

Alternativt ville jeg lægge 15 mm krydsfiner plader udover, da det jo ikke er alle brædderne der er vage. 

Hvad kan en krydsfinerplade holde med cc 80 - 90 cm

 

 

Tak 

 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Som jeg husker er strøafstanden for gulvkrydsfiner er 40 cm for 15mm plader og 60 cm for plader derover (18 og 21mm). Så vil du bruge plader bør du lave aflastning enten på tværs mellem de eksisterende strøer/bjælker eller som en lang aflastningsbjælke mellem de eksisterende bjælker.

Det er kun dig selv, der kan svare på hvad kvaliteten af det gamle plankegulv er, og hvor meget det kan støtte krydsfinerpladerne. Men kommer du eller en anden til skade og du har afveget fra byggestandarden skal du nok forudse en alvorlig snak med forsikringen.

Hej
Okay det bliver et lidt omfattende projekt, hvis der skal nye bjælker imellem.
De vil så skulle på tværs, da jeg ellers skal ha banket huller i muren.
Der skal vel så en midt under hver plade?

Jeg kan få nogle 125x32 brædder til 9.95/m.
Hvor stor bæreevne har feks et 25 mm tyk fyr bræt? De jo noget billigere

Du behøver ikke slå hul i muren. Du kan lave aflastningen ved at sætte en bjælke på tværs mellem de eksisterende ved brug af bjælkesko. På de to tværbjælker kan du så midtvejs sætte en aflastningsbjælke parallelt med de eksisterende bjælker.
Hvis du har en tværbjælke for hvert 2½-3 meter, tror jeg fint du kan anvende 45x145 spærtræ til tvær og aflastningsbjælker.

Men om det samlet vil være billigere end en plankeløsning har jeg ikke overblik over.

Hvis du lægger et 15 mm krydsfiner plade hen over de eksisterende planker. Så behøver du ikke at tænke på bjælkeafstand. Planker har holdt i mange år (bortset fra den du er gået igennem) så en krydsfinerplade hen over vil da bare forstærke noget som i forvejen er "næsten godt nok"

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Tak for svstene

Elmand
Jeg tænker også en forstærkning vil holde mange år, det jo ikke råddent men kornbiller har nok taget deres bid af træværket.

Når det så er sagt, så er det rent faktisk billigere at købe 125x32 brædder, end at købe 7 - 8 krydsfiner plader.
Pladerne koster omkring 200 kr stykket og brædderne 9.95 / meter.
Ulempen fed brædderne er at de ikke har fer og not, men mon ikke det kan lade sig gøre at få dem tætte.

Men tror nu jeg vil gå op og feje loftet, og stampe lidt rundt. Man kan vel ha ramt et uheldigt bræt
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis