Fiskeri ved holmegård

Hej Forum.

Jeg kan godt lide en gang i mellem at tage ud at fiske, men mangler nogle steder at gøre det.

Jeg bor i den lille landsby Toksværd, ikke langt fra BonBon land. Jeg ved der ligger en pokkers masse skovsøer i området, men hvordan ved man om man må fiske i nogen af dem? Jeg har på fornemmelsen at de godser i området ejer søerne og skyder lystfiskere on-sight, så det går jo ikke. 

Søerne ved Villa Gallina er i hvert fald ejet af Gisselfeldt gods, så det er et no-go. 

Der ligger en stor og rigtig lækker sø ikke langt fra hvor jeg bor. Men der ligger sparresholm slot, så den ejer de sikkert.

Kan man, med sit lovpligte fiskekort i hånden, smide snøren i enhver sø hvis man ikke ved om man må fiske i den, altså fiske i "god tro" om man vil? Jeg tænker hvis der hverken er skiltning om ejerskab og den slags kan man vel højst få af vide man ikke må fiske der?

Nogen herinde der kender til nogle af de andre skovsøer i området eller generelt kender nogen gode stedet at fiske på de kanter?

Det jeg vægter højst er ikke om jeg fanger noget. Men at komme ud i naturen og sidde i ro og mag og nyde udsigten og de store tanker. Så ting som Næstved havn og kanal er bestemt ikke noget for mig. 

Håber nogen kan komme med lidt gode ideer.

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tja, det værdste der kan ske er du bliver politianmeldt med bøde og måske er erstatningskrav til lodsejer.   Vil derfor mene din tanke ikke er helt gennemtænkt.   

Du må selvf. gerne fiske i ferskvand hvor du har ejerens tilladelse eller hvis du er medlem af en fiskeforening og bruge det vand de har fiskeretten til efter deres regler. 

Ellers er det ud hvor de bedste fisk alligevel går, brak eller saltvand. Her er det nemlig vosses alle der har fiskeretten efter og have betalt til den fælles kasse. 

God tur og weekend. 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Det er bestemt ikke fordi jeg har tænkt mig at fiske stedet hvor jeg godt ved man ikke må, og på den måde tage chancen. Mit problem er at jeg simpelthen ikke aner hvem der ejer de søer så man evt kunne spørge om lov. Har været ude ved flere af dem og kigge, og ved ingen af dem er der skilte eller noget som helst der blot kunne indikere hvem der ejer søen.

Jeg tænker fx at hvis der ligger en båd er der nok nogen der ejer/bruger søen. De her søer er ikke nogen der ligger i baghaven på godset, men de har det jo med at eje hele og halve skove. Hov, hvad hvis man kunne finde ud af om skoven var statsejet, så må man vel godt?

En forening har jeg også overvejet at melde mig ind i, men jeg fisker måske 3 gange om året og gør det som regel alene.

Hvad med åer? Kan de ejes af nogen på samme måde som en sø mon?

Jeg syntes jeg har googlet og googlet, men kan ikke rigtig finde noget om det.
Kyst fiskeri er ikke rigtig mig.

Til sidst vil jeg gerne understrege at jeg ikke vil bryde nogen love og regler, jeg har mit fiskekort og ønsker blot at fiske hvor man må.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Skrevet af Lars C på 12-06-2015 17:19
Det er bestemt ikke fordi jeg har tænkt mig at fiske stedet hvor jeg godt ved man ikke må, og på den måde tage chancen. Mit problem er at jeg simpelthen ikke aner hvem der ejer de søer så man evt kunne spørge om lov. Har været ude ved flere af dem og kigge, og ved ingen af dem er der skilte eller noget som helst der blot kunne indikere hvem der ejer søen.

Jeg tænker fx at hvis der ligger en båd er der nok nogen der ejer/bruger søen. De her søer er ikke nogen der ligger i baghaven på godset, men de har det jo med at eje hele og halve skove. Hov, hvad hvis man kunne finde ud af om skoven var statsejet, så må man vel godt?

En forening har jeg også overvejet at melde mig ind i, men jeg fisker måske 3 gange om året og gør det som regel alene.

Hvad med åer? Kan de ejes af nogen på samme måde som en sø mon?

Jeg syntes jeg har googlet og googlet, men kan ikke rigtig finde noget om det.
Kyst fiskeri er ikke rigtig mig.

Til sidst vil jeg gerne understrege at jeg ikke vil bryde nogen love og regler, jeg har mit fiskekort og ønsker blot at fiske hvor man må.

Så er det fordi du ikke forstår ordet ejendom eller ejendomsret. Alle arealer her i DK har en ejer. Da en sø, å eller mose ligger på landjorden, ja grin bare  , har de en eller flere ejer, da et skel godt kan gå gennem en sø,å eller mose. Som et eksempel er jeg ejer af et engareal med en mose. Hvis jeg træffer dig i gang med fiskestangen ser jeg sådan ud  

Om du ikke kan finde ejer eller der ikke ligger en båd er ingen undskyldning.

Der er kun de muligheder for og få lov til fiskeri som jeg har skitseret her i DK, når vi snakker ferskvand. Det syntes jeg du bør forstå, hvis du vil undgå problemer. 

I øvrigt er straffen for at fiske ulovligt eller grave afgrøder op på anden mands ejendom uden lov større end og stjæle i en butik. Sådan bare til eftertanke. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Jeg forstår godt du forsøger at hjælpe, men jeg tror vi taler lidt forbi hinanden.
Jeg har jo netop spurgt herinde da jeg ønsker IKKE at bryde nogen love og regler, så du behøver ikke forklare mig man ikke må fiske i en privat sø.

Så det du siger til mig er, at skal jeg fiske i DK skal jeg til kysten eller put-and-take søer?
Annonce
Skrevet af Lars C på 12-06-2015 18:21
Jeg forstår godt du forsøger at hjælpe, men jeg tror vi taler lidt forbi hinanden.
Jeg har jo netop spurgt herinde da jeg ønsker IKKE at bryde nogen love og regler, så du behøver ikke forklare mig man ikke må fiske i en privat sø.

Så det du siger til mig er, at skal jeg fiske i DK skal jeg til kysten eller put-and-take søer?

Nej nej, det jeg siger er du skal have EJERS tilladelse. Om du får tilladelsen gratis eller du betaler for den er ligegyldig.

Nu kender jeg ikke forholdene i dit pastorat men prøv lige og google "gratis fiskeri (navnet på din kommune)" uden anførselstegn eller parenteser. Du kan også prøve nabokommunerne. Se om det ikke skulle give pote. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Nitter, jeg tror vi er helt enige alligevel. Jeg kan godt se at min "fiske i god tro" kommentar nok ikke var helt det jeg mente i virkeligheden.
Jeg er helt med på at nogen ejer den sø/å/bæk osv osv og det er deres egendom inkl de fisk der er i den.

Som jeg lige forstår, så må man godt fiske i statsejet sø/å hvis man har fiskekort, og det ikke er fredet, og alle de her ting. Problemet opstår når man jo ikke helt ved om man fisker i stats eller privatejet område.
Lad os sige jeg finder en å man må fiske i, jeg går 50 meter langs åen for at finde et godt sted, og pludselig er jeg inde på en anden mands grund og fisker i hans 20 meter af åen der ligger på hans matrikel.

Jeg har googlet for næstved kommune og der er da også steder, men det er mere eller mindre i indre by og det er ikke lige mig.

Det er ikke nemt at finde gode steder at fiske åbenbart :-)
Skrevet af Lars C på 12-06-2015 19:00
Nitter, jeg tror vi er helt enige alligevel. Jeg kan godt se at min "fiske i god tro" kommentar nok ikke var helt det jeg mente i virkeligheden.
Jeg er helt med på at nogen ejer den sø/å/bæk osv osv og det er deres egendom inkl de fisk der er i den.

Som jeg lige forstår, så må man godt fiske i statsejet sø/å hvis man har fiskekort, og det ikke er fredet, og alle de her ting. Problemet opstår når man jo ikke helt ved om man fisker i stats eller privatejet område.
Lad os sige jeg finder en å man må fiske i, jeg går 50 meter langs åen for at finde et godt sted, og pludselig er jeg inde på en anden mands grund og fisker i hans 20 meter af åen der ligger på hans matrikel.

Jeg har googlet for næstved kommune og der er da også steder, men det er mere eller mindre i indre by og det er ikke lige mig.

Det er ikke nemt at finde gode steder at fiske åbenbart :-)

Der er godt Lars. 

Og NEJ NEJ NEJ Lars. Du må stadig IKKE fiske uden nogen giver dig lov NOGLE steder, det gælder både i statsskovene eller på statens arealer !  Er fiskeri tilladt vil det højst sansynligt være mærket med skilte på/ved tilgangsvejene. 

Det med du (måske) ikke kan finde ud af hvor man må fiske frit i eksempelvis en å behøver du vist overhovedet ikke være ræd for ikke og kunne finde, da man normalt plejer og "svine" sådanne nogle steder til med forbudsskilte fra private lodsejere og fiskeriforeninger. De steder der er fri fiskeri plejer også og være afmærket med skilte. Ellers står stederne beskrevet på både kort og med GPS positioner hvor tilladelserne gives når det er kommune, statsskovene eller staten. 

 Her er et link hvor der gives tilladelse nogle steder til "frit" fiskeri i mit pastorat. http://naturstyrelsen.dk/publikatio...vdistrikt/

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Bevares, jeg var ellers under det indtryk at man med fisketegn kunne fiske på statens område medmindre der var skiltet, regler, love om det modsatte i de enkelte områder.
Når man læser lidt på nettet er der ellers den ene side efter den anden med steder at fiske. "Søen bag karls mark", "åen bag kirken" og den slags.

Men ud fra det du siger, ja så er det jo åbenbart ulovligt.

Øv... :-(

Nu er der ingen undskyldning for ikke og kende de generelle regler her i DK. 

Hvad du læser rundt omkring på nettet af sådanne historier skal du nok tage med et vist "gran salt". Og et er sikkert og vis, du kan ikke bruge det som undskyldning når/hvis du antræffer en meget vred person.

Kan du ikke finde noget på djævleøen, må du en tur til Thy og stage-fiske. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis