Hjælp til græsplæne

Min græsplæne og nu terrasse er ved at blive invaderet at de små gule sataner. Bliver værre og værre. Hvad kan jeg gøre for afhjælpe problemet inden min græsplæner er gul. ? Skal siges vil helst ikke bruge alt for kraftige pesticider, hvis det hvad der skal til. Min tvillinge drenge på 1 år kravler rundt på græsset.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De der gule sataner har også et navn. Det er svært at seom du mener det store ukrudt i fliserne? Det er mælkebøtter. Men jeg har svært ved at se noget græs overhovedet?
Er der græs? Ellers må du lige komme med et nærbillede af det du kalder gule sataner, hvis det altså ikke er mælkebøtter.
Ingeborg

Når lysten driver værket
Mælkebøtter skal tages op hver eneste en fra midt i april til omkring juli hvor det klinger af. Der er nogle der kun tager blomsten, og det er også ok. Men det er en kamp som du først ser resultatet af om 2-3 år.
Er der bare en enkelt blomst der sætter frø har du potentialet til 200 nye bøtter.
Kan du holde plænen fri for blomster så vil frø spiretrykket aftage.
Jeg bruger en mælkebøtte værktøj fra fiscars, men der er også andre ideer prøv at bruge søgefeltet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Måske dette billede viser det bedre. Det er nemlig ikke mælkebøtter.
Hej
Dit ukrudt er gul kløver, som kan slås lidt ned ved hyppig klipning af plænen, så der ikke smides nye frø. Det ville jeg gøre, så længe vejret er til at dine børn skal kravle rundt på plænen. Med PLÆNERENS kan du sprøjte ukrudtet væk, men så ville jeg ikke lade mine børn kravle rundt derude de næste 3-4 uger - for at være på den sikre side. Nogen anbefaler at man fortynder med 50 % vand til netop dette ukrudt, som er så fint. Alternativt kan du vertikalskære plænen. Det vil hive mange planter op. Så må du efterså græs, hvis der kommer helt bare pletter. Måske mangler din jord også noget, som gør at den gule kløver trives alt for godt. I dag kan man selv for en billig penge foretage en jordbundsanalyse.
Ingeborg

Når lysten driver værket

Nu er ukrudt jo bare en plante der vokser på et uønsket sted 

Der findes ikke nogen nemme løsninger, når det handler om natur. De planter du ikke ønsker, skal fjernes fyssisk. Alt det med gift i den ene eller anden forklædning er en stakket frist, fordi de "forkerte" planter dukker jo op igen, og miljøet har bestemt ikke godt af alt den gift vi spreder. 

Fræs det hele op, og fjern alle rødder og anlæg en ny græsplæne, det er den "langtidsholdbare" løsning (selvom der på sigt vil komme andet end græs i plænen, med mindre du passer den grundigt), det andet er bare at p.... i bukserne    


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Pink Henrik har helt ret, men det er ikke løsningen for denne sommers aktivitet på plænen
Ingeborg

Når lysten driver værket
Jeg forstår da godt at du helst ikke vil bruge plænerens. (kan man egentlig købe det længere?)

Hvorfor så ikke bare leve med de gule, indtil du har tid lyst til at omlægge græsset.
Ja, seilvfølgelig kan man leve med den gule kløver, men undgå at lade den smide endnu flere frø. Tror også at den er flittig til at dende udløbere. Ja, plænerens og andet giftigt stads kan stadigvæk købes, men nu kun som færdige blandinger for at undgå at private doserer forkert.
Ingeborg

Når lysten driver værket
Jeg har være væk i weekenden. Og kan se det gror og formere sig hvor der ikke er græs. Hvor jeg har haft bede som ikke er sået græs endnu,der er det. Subtral har jeg som er gødning til at få næring i græsset. Såvidt jeg kan forstå det. Er det plænen der ikke kan vokse pga mangel på netop næring. Og så kommer kløveren. Så hvad jeg kan læse mig frem til er at græsset skal ha lov at gro og kæmpe mod ukrudtet. Omlægge græsset lyder som en kæmpe opgave. Dette er ikke en mulighed jeg kan overkomme de nærmeste par år. Plæne rens er den eneste mulighed. Men hvad skal jeg købe? Hvad er mest effektive uden at doserer for meget. Så må jeg holde børnene inde til det er væk. Det ikke muligt at slå græsset med alt det kløver i det. Min motor klipper går simpelthen ud når jeg kører hen over det. Det så tæt som mos.

Rotor klipper kan klippe med 1/2 bredde eller mindre, den første gang, hvis det er så slemt.
Det er tilsyneladende ikke lovligt at købe en række typer plænerens længere i DK.

http://www.havenyt.dk/spoergsmaal/g...17315.html

 

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis