VVS - Afkortning af indføringsrør

Hej Alle.

Vi er igang med at renovere bryggers, og i din forbindelse dukker der nogle spøjse ting frem. En af dem er indføringsrøret til vandet ude fra stophanen. Der hvor det er placeret ønsker fruen at der skal være tørretumbler og vaskemaskiner placeret oven på to lave skuffelementer, og for at bevare husfreden så gør man selvfølgelig det Desværre kommer indføringsrøret så langt op ad væggen, at det skal afkortes for at få det ned bag skuffeelementerne. Min kammerat der er VVS'er turde ikke gå igang før at han vidste om der var plastrør inden i, og hvad dimension det var, for var det noget udgået så kunne det være umuligt at få fittings (hus fra 71). Jeg tog kontakt til vandværket, og de kunne tilbyde at flytte måleren ud i en ny målerbrønd med en ny stophane, og deres VVS'er kunne så afkorte røret. PERFEKT !! Men NEJ, han ville heller ikke røre ved indføringsrøret af frygt for at skære i plastrøret indeni. Nu er min frustration, om jeg har haft kontakt til 2 dovne VVS'ere eller om man bare død og pine ikke skal røre ved det rør? Billedet vedhæftet er før måleren blev flyttet ud i en brønd, men jeg tænker blot at det burde da være muligt at skære meget forsigtigt?


Danny

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af DJM86 på 11-06-2015 09:02

Hej Alle.

 PERFEKT !! Men NEJ, han ville heller ikke røre ved indføringsrøret af frygt for at skære i plastrøret indeni. Nu er min frustration, om jeg har haft kontakt til 2 dovne VVS'ere eller om man bare død og pine ikke skal røre ved det rør? Billedet vedhæftet er før måleren blev flyttet ud i en brønd, men jeg tænker blot at det burde da være muligt at skære meget forsigtigt?

Nej du har ikke haft fat i 2 dovne VVSere, men de burde vide, at der er et PEL rør inden i indføringsrøret. Det PEL rør er så koblet paa indføringsrøret med en ISIFLOW. Så luk for vandet, grav op udenfor så du kan trække PEL røret tilbage så føringsrøret kan kortes af, skub PEL slangen tilbage og monter ISIFLOWen igen. Der skal skæres nyt gevind i føringsrøret inden ISIFLOWen monteres.

 

 

 


fase
Hej S. Fabrin.
Ham vandværket sendte ud vidste også at der var PEL rør inde i og konstaterede at det var 32mm da han lavede brønden, han var bare ikke interesseret i at afkorte det. Er det virkelig nødvendigt at grave op og trække det ud? Hvis man forsigtig skære rundt med en nedstryger og nærmest "knækker den det sidste stykke?

Danny

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Skrevet af DJM86 på 11-06-2015 09:31
Hej S. Fabrin.
Ham vandværket sendte ud vidste også at der var PEL rør inde i og konstaterede at det var 32mm da han lavede brønden, han var bare ikke interesseret i at afkorte det. Er det virkelig nødvendigt at grave op og trække det ud? Hvis man forsigtig skære rundt med en nedstryger og nærmest "knækker den det sidste stykke?

Umulig er det vel ikke, men kan du komme til at skære gevind i føringsrøret? Det er nødvendigt for at kunne benytte ISIFLOWen, som danner overgang fra PEL røret til installationen. ISIFLOWen fås også i vinkeludgave så du kan føre installationen videre vandret. Det er ikke sikkert, at manden fra vandværket må lave ændringer på installationen i huset, fordi det er aut. arbejde. Han må godt lave arbejde på ledningsnettet uden aut.

 

 

 


fase
Han sagde han godt kunne dreje gevind mens PEL røret var der, han ville bare ikke tage ansvar for at skære det. Jeg ville heller ikke turde med vinkelsliber eller lignende. Men hvis man er lidt patentlig burde det kunne lade sig gøre med nedstryger. Jeg ville også bare høre om jeg er den eneste der kunne finde på at forsøge

Danny

Skrevet af DJM86 på 11-06-2015 09:54
Han sagde han godt kunne dreje gevind mens PEL røret var der, han ville bare ikke tage ansvar for at skære det. Jeg ville heller ikke turde med vinkelsliber eller lignende. Men hvis man er lidt patentlig burde det kunne lade sig gøre med nedstryger. Jeg ville også bare høre om jeg er den eneste der kunne finde på at forsøge

Gå bare igang. Uden at lukke for vandet kunne du jo starte med at markere, hvor du vil have skåret røret over, med malertape eller skære en rille med en rørskærer, så du har noget at skære/save efter. Skær så røret over og du er nu klar til at lukke for vandet og få demonteret ISIFLOWen og få skåret gevind i føringsrøret samt monteret ISIFLOWen igen. Det burde være en forholdsvis nem opgave for en VVSer. 

 

 

 

 


fase
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også