Led spot i brusenichen

Hej lds forum :-)!

Vi har overtaget et ældre nyrenoveret hus. Og i den forbindelse har vi skiftet blandingsbatteriet i brusenichen da det gamle var lidt ulækkert.. Der er så sådan et højt brusehoved som også fremgår af billederne og et håndholdt hoved. Der var ikke plads til den lampe der sad der før, når vi gerne vil have det høje store hoved på os.

Iøvrigt var den pære der sad der en 100w gammeldaws en :-/ så vi tænkte jo straks på at få den skiftet ud med en led spot. Der er over 225 til loft. Så det er vel hvilken som helst led spot sålænge den er ip 54 - 67?

Vi kan ikke komme til mellem etagerne så kan man få noget at slutte til de 3 ledninger som fint kan sidde oppe i hullet? Har ikke målt diameteren på hullet, men den er jo nok til at lave om på hvis det var :-)

Håber i kan hjælpe så jeg kan komme lidt vidre, er gået lidt død i hvilken spot der vil passe der op i..

Mvh Rasmus
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er en gipsplads ikke?

Du skal montere et lampeudtag i den dåse hvor fleksrøret kommer ud. Derfra kan du trække varmebestandigt kabel til 1-2 LED spots eller hvor mange du vil have. Du bør kunne bore dem ud og fiske kablet hen til lampeudtaget. Kig på F/HAT spots hvor du ikke behøver safeboks over (som du ikke kan lave).
Hej :-) tak for svaret, jo gips loft.

Jeg har købt denne her spot: https://www.greenline.dk/k/belysning-lamper/indbygningsspot-downlights/indbygningsspot-230v/p/easy2light-indbygningsspot

Med en tilhørende 6w led pære til, tænkte jeg bare ville bore hullet større ud til Ø75 så indsatsen kan være der og så sige det var det, er det helt forkert?

Hilsen Rasmus

Hvor højt har du til loftet?

Forhåbentlig over 2,25 m.

Dit spot ser findt ud, men for at der er godkendt udskift installationskablet med et downlightkabel og smid en LED pærer i. Hsuk der skal HPFI foran installationen hvis ikke der er i forvejen.

Er der ikke en dåse oppe over? Kommer fleksrøret bare ud? Problemet er du ikke må bruge de enkeltledere hen til en indbygningsspot - det skal være varmebestandigt kabel: https://www.greenline.dk/k/elartikler/kabel-ledning/downlight-kabel

Ellers kan du gøre det at du i lampeudtaget eller hvor ledningerne ender, trække et nyt varmebestandigt kabel igennem røret (brug en af enkeltlederne som træksnor) - så er det korrekt.
2.35 ca til loft.
Før sad der en stor loft lampe med en 100w pære, er bange for der ik sidder en dåse der oppe.. Kan jeg bare "forlænge" de nuværende 3 ledninger der kommer ud af kablet i flexrøret til noget varme bestandigt kabel og ned til spotten?

Er ikke sikker på jeg er helt med i det du siger med at bruge en enkelt lederne som træksnor :/ for jeg ved jo ikke hvor den føre hen af
Annonce
Jeg tror måske kun det er et hfi anlæg vi har i huset..?
Nej, det kan du ikke. Men de 3 ledere skulle meget gerne ende nede i afbryderen på væggen. Du skruer den ud, tager dem fra og hiver 2 af de tre ledere igennem. Så har du 1 tilbage. Nede i afbryderen binder du den sammen med noget varmebestandigt kabel og trækker det igennem. Så har du varmebestandigt fra afbryder til din nye spot og alt er så i orden.

Hvis det skal være rigtigt skal du have en elektriker til at gøre det for dig (før nogen kommer og himler op)

Problemet med de ledninger er at du risikerer de smelter pga. varmen (også selvom det er LED). Du må ikke have skjulte samlinger, så du kan ikke blot forlænge dem. Kun hvis du sætter et lampeudtag op - men det kan du ikke nu, for en PL dåse skal monteres før gipsen.
Jeg beklager en HFI kan også bruges hvis mærkeudløsestrøm ikke overstiger 30 mA?? Hvad står der på den??
Jeg beklager en HFI kan også bruges hvis mærkeudløsestrøm ikke overstiger 30 mA?? Hvad står der på den??
Jeg beklager en HFI kan også bruges hvis mærkeudløsestrøm ikke overstiger 30 mA?? Hvad står der på den??
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis