Råd fra en maler

Hej LDS

Jeg skal fraflytte en lejlighed som skal males inden fraflyttelse.

Jeg havde den maler som normalt laver lejlighederne ude for at afgive et tilbud.

Jeg har købt denne maling https://www.bilka.dk/hus-og-have/maling-og-traebeskyttelse/maling/tendens-1-vaegmaling-halvmat-glans-7-108-liter/p/100165037 (Tendens 1 hvid Vægmaling Halvmat glans 7)

Maleren sagde at den maling jeg havde købt var hvid maling, og man altid bruger råhvid.

Så hvis de skulle bruge min maling blev de nødt til at male over 2-3 gange over på de råhvide vægge.

Er dette rigtigt?

Jeg syntes det lyder lidt voldsomt at skulle male 2-3 gange med hvid maling for at dække råhvid?

Lejligheden er 1½ år gammel og vægene står flotte "hvide" uden ridser eller andet på vægene.

I mine øjne ser vægene meget hvide ud, men har selvfølgelig ikke set min maling på vægen og set om den er mere hvid.

Jeg vil derfor gerne høre hvad i siger herinde til dette, er i tvivl om han vare vil score lidt ekstra penge på maling og så har stukket mig en lille hvid løgn.

Hilsen Kevin

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad skal lejligheden males med i følge lejekontrakten ?

Jeg ville aldrig selv købe malingen, og få en maler ud for at male. Maleren kan på ingen måde give nogen garanti. Produktet lever helt sikkert ikke op til den kvalitet maleren ville vælge.
Prøv at se det hele fra malerens side.
"du bliver bedt om at male med et billigt produkt, (som du ikke kender kvaliteten af ) helst kun et enkelt lag maling. Når så det er gjort og det ligner lort, klager kunden over dækevnen og dårlig udført arbejde. Nu skal du så forklare kunden, på en pæn måde, at han har købt noget for billigt maling." I mine øjne har maleren kun gjort det helt rigtige nemlig at rådgive dig, helt uden det koster noget.
Når det så er sagt vil han selvfølge ikke male med andet maling end det han selv sælger til dig.

 "mod regulær dumhed kæmper selv guderne forgæves"

Maleren har sikkert fat i noget af det rigtige, og det har med malingens kvalitet og dækkevne at gøre.

De billige malinger, man køber i Bilka, Harald Nyborg, Jem & Fix mv., er billige af den årsag, at de indholder væsentlig mindre pigment end den dyre kvalitetsmaling. Dvs de indholder så også mere vand. Vand, der fordamper under optørring. Resultatet af det mindre pigment, er at man skal male flere gange.

Derfor er det min tese, at det aldrig kan betale sig at købe det billige. Man skal måske over med penslen 2-3 gange, hvor man med den dyre kan nøjes med 1-2 gange. Dermed sparer man maling og ikke mindst tid!

Nu kender jeg ikke den pågældende maling, der linkes til, så jeg skal ikke kunne sige, om det er maling med mindre pigment.

Og helt enig med Robert ovenfor. Og havde jeg været maleren, havde jeg nok valgt at afstå fra opgaven. Vil kunden købe malingen selv, kan han også male selv.

Og nej jeg er ikke maler, maler alt selv, men har gennem årene lært at det bedre betaler sig at give lidt mere for en god kvalitetsmaling. Man sparer tid og det holder bare bedre i længden også.

Fruen her hjemme er maler, og sådan som jeg forstår det kan hendes mester få kvalitetsmaling hjem til halv pris af hvad den ville koste i butikkerne. Hvis maleren ikke får lov at tjene lidt på
Malingen der, så er timeprisen jo bare det højere når han giver tilbuddet. Og mon ikke de allerede giver dig en rimelig pris deres forbrugte materialer når det når der til?


 

Jeg har brugt den der Tendens 1 MANGE gange (fruen vil gerne skrive farve ofte), og har nok omsat de første 300L af Tendens 1 (både glans 7 og 10).
Den med glans 7 er ikke helt så god som den med glans 10, men stadigvæk ganske fornuftig at arbejde med, og 10'eren kan du få tonet til den farve du vil have.

Jeg har med 10'eren med 2 lag dækket en fersken til kridt hvid, mens en mørk-lilla krævede 3 lag.

Efter min mening, så er Bilka's Tendens 1 en ganske glimrende discount maling der kan dække godt og har en fornuftig pris. Væsentlig bedre end Jem&Fusk, harald skrald og Byg et hus' malinger.

 

SUK... Selvfølgelig har han ikke stukket dig en løgn!
Der er MANGE hvide farver. Og, når væggene i forvejen er malet råhvide og du har købt en billig HVID maling, så kan du i hvert fald godt regne med minimum 3 gange maling.
En hvid farve er IKKE bare en hvid farve, - selv om det kan se sådan ud for amatøren. Der findes ufattelig mange hvide nuancer. De mest almindelige brugte i fraflytnings lejligheder er, Modehvid, Råhvid, Lys Råhvid, 9010 mfl. og hvis du sætter dem op ved siden af hinanden, vil der være en betydelig farveforskel. F.eks. vil en Modehvid se næsten mørkegrå ud op mod en Lys Råhvid. Det er ikke ualmindeligt at se, en fraflytter der lige har tænkt det ordner jeg lige selv, med en gang Tendens Hvid... Resultatet er det ser FARLIGT ud, fordi det ikke dækker, man har sparet på en i forvejen tynd og billig maling, smurt ud på paneler osv osv. Så kommer det til at koste langt mere, end hvis amatøren havde holdt sig fra at lege maler.
Selvom man "kun" har boet der 1½ år, vil der næsten altid være nogle steder der er nusset osv. Du har sikkert også haft noget skruet på væggene osv.

Faglært bygningsmaler, gør-det-selv og autodidakt ud i renovering af husmandssted 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også