Program der kan tælle

Hej Lav det selv folk.

Håber nogle kloge hoveder herinde kan være behjælpelig.

Er blevet spurgt om man kan få et program der via et luftfoto kan tælle eks Halloween græskar på en mark som derved kan bruges til og opgave antallet ift salgsafdelingen.
Har selv drone der kan lave markkort i rimelig høj kvalitet. Og tænker det burde kunne lade sig gøre ud fra et billede via et program og så tælle antallet af græskar, dette begrunder jeg med græskarrene er gule og resten af marken er mørk eller grøn. Altså en stor farve forskel.

Hørte der skulle findes nogle programmer hvor man via et billede af eks en fugleflok kunne få fortalt antallet af fugle via dette program. Så mon ikke noget lign kunne være behjælpelig her.

Nogen der har erfaring med dette eller kender nogle programmer der kan være mig behjælpelig?

Vh Brian
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Problemet er ikke så meget at få et program til at tælle - Det er mere det at få det til at genkende dine græskar. De kan have forskellig størrelse, billedet kan være taget fra forskellige højder, græskarene kan ligge tæt sammen og der kan være stor forskel på belysningen på de enkelte billeder - det sidste kan være størrer problem end man lige tror.

Jeg tror du skal kigge efter noget med automatisk billedbehandling, billedegenkenkendelse, computer vision, image recognision, etc....

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Hej Speddy.


Kan nogen af de programmer du henviser til det ønskede?

Billedet kan jeg tage som et 3D kort over marken med græskarrene. Og eftersom de er gule/orange vil jeg mene de skiller sig rigtig meget ud ift resten af marken. Det mest optimale ville selvfølgelig være hvis programmet også kunne fortælle mig størrelserne på græskarrene men tvivler jeg dog på. Dog er vi nået langt hvis det blot kan fortælle mig hvor mange små gule pletter marken indeholder

Søg efter et program, der kan finde og tælle "blobs".

F.eks dette plugin http://dev.mri.cnrs.fr/projects/imagej-macros/wiki/Colony_Blob_Count_Tool til http://imagej.nih.gov/ij/

Det er en helt standard problemstilling i computervision, men der er en del parametre, som man skal tilpasse til det konkrete eksempel, så jeg tror ikke du får et færdigt program, som kan gøre det uden tilpasning.

Det var egentlig bare oplæg til søgeord jeg kom med ;-)

Jeg tror ikke at du kan finde noget fix og færdigt, men hvis du starter med at kigge på det jenshøj kom med, tror jeg at du kommer godt i gang...

Udvikling af embedded elektronik til industrielle løsninger: www.FAVetronics.dk

Måske er det lidt off topic, men hvorfor vil du gerne dette? Er det en forretnings ide der ligger bag?

Er det fordi, at så kan landmænd der dyrker græskar hurtigt få et overblik over, hvor god høsten vil blive? :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis