hvordan ligger jeg fliser nemt?

hej, jeg er igang med at skal lære at lægge fliser hjemme i min have. Det skal i bruges til noget specielt andet end der skal stå et par højbede på dem. Så ikke meget gang der er på dem,

Jeg laver det i 40x40x5 cm fliser.

 

Jeg er så lang nu at jeg har målt 4 hjørner op gravet af ud fra det laveste punkt som er i et hjørne (12 cm ned) smidt 5 cm harpet grus ud som jeg så skal til at plade vibrere nu. Men skal jeg rette det af på nogen måder først?

og hvad skal jeg her efter, jeg går lidt i stå her... håber i kan komme med nogle vejledninger

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Først lægge sand ud (harpet grus kalder i det vist med det postnummer)
- vibrerer du så det bliver fast.
- lægger du 2 stykker jernrør ( brædder eller hvad du har) ned med f.eks 1-2 meter   afstand som du nu kan trække af på. Overkant skal være i den dybde du ønsker sandet skal ende i 
- trækker du sandet af imellem disse ledere.
- tager ledere væk, og fylder op med sand som mangler i rillen
- Lægger fliser ned
- strør noget sand ovenpå fliser som flyder ned imellem.
MEN til det brug ville jeg ikke lave fliser under højbede, kun i gangen imellem.
Når det regner meget er det godt at vandet kan synke i bedet uden at fliser forhindrer det. Lav dine høj bede først med en afstand på 41-42 cm og læg så en række fliser imellem.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 08-06-2015 14:56

Først lægge sand ud (harpet grus kalder i det vist med det postnummer)
- vibrerer du så det bliver fast.
- lægger du 2 stykker jernrør ( brædder eller hvad du har) ned med f.eks 1-2 meter   afstand som du nu kan trække af på. Overkant skal være i den dybde du ønsker sandet skal ende i 
- trækker du sandet af imellem disse ledere.
- tager ledere væk, og fylder op med sand som mangler i rillen
- Lægger fliser ned
- strør noget sand ovenpå fliser som flyder ned imellem.
MEN til det brug ville jeg ikke lave fliser under højbede, kun i gangen imellem.
Når det regner meget er det godt at vandet kan synke i bedet uden at fliser forhindrer det. Lav dine høj bede først med en afstand på 41-42 cm og læg så en række fliser imellem.

min plan var nu at stille dem oven på fliserne hvis jeg en dag vil bruge det til noget andet end højbede, men kan godt se iden i at vandet skal kunne løbe væk.

 

 

 

jeg forstår ikke lige det med afstanden? min plan var at højbedene er lavet af palle rammer og de er 80x120 som går op i 40x40 fliser

 

 

 

med hensyn til gruset, kan jeg bare bruge harpet grus til det hele? der skal ikke afretter grus på?

 

 

 

Jeg mener ikke du behøver grus, men nu har du jo lagt det ud. Så skal der afretter sand på.
Jeg tænkte mere på 2-3-4 m lange hjemmelavede højbede, med 1 gang imellem.
Jeg har haft højbede på fliser, hvis du tager dem væk om nogle år, vil du kunne se det på fliser i lang tid derefter. Under højbede vil fliser se ud som nyr, men imellem vil de blive mørkere.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Et almindeligt pudsebræt er også et godt redskab, når du skal lægge fliser.
Når du eksempelvis skal fylde de riller op som dine vandrør eller forskallingsbrædder har lavet, så er det nemt at plane det pænt ud med et pudsebræt, eller hvis du kan se der skal strøs lidt ekstra sand ud hist og her.

I stedet for at bøvle med at slå vandrør eller brædder ned i sandet, så kan du også få fat i nogle 50x50mm alu profiler - eks. 2 meter lange. Dem lægger du bare på sandet, og saver så et 50mm indhak i hver ende af et forkallingsbræt. På den måde kan du trække af, uden at lave spor som du skal fylde op efterfølgende.
Det system med alu profiler kan også bruges med et almindeligt 22 mm bræt. Der skal så bare 22 mm hak i afretter bræt.
På plus siden af det system tæller at der ikke skal fyldes riller bagefter.
på minus siden, at de 2 styreskinner skal ligge parallel med rigtig afstand.
Når jeg fylder de omtalte riller op, klapper jeg lige lidt med skovlen, og trækker af med en haverive som jeg har skruet et lille stykke bræt på.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Skrevet af ev elmand på 08-06-2015 14:56

Først lægge sand ud (harpet grus kalder i det vist med det postnummer)
- vibrerer du så det bliver fast.
- lægger du 2 stykker jernrør ( brædder eller hvad du har) ned med f.eks 1-2 meter   afstand som du nu kan trække af på. Overkant skal være i den dybde du ønsker sandet skal ende i 
- trækker du sandet af imellem disse ledere.
- tager ledere væk, og fylder op med sand som mangler i rillen
- Lægger fliser ned
- strør noget sand ovenpå fliser som flyder ned imellem.
MEN til det brug ville jeg ikke lave fliser under højbede, kun i gangen imellem.
Når det regner meget er det godt at vandet kan synke i bedet uden at fliser forhindrer det. Lav dine høj bede først med en afstand på 41-42 cm og læg så en række fliser imellem.

skal fliserne ikke vibrerers plade efter de er lagt?

 

 

 

og er i fuld gang pt og har fuldt din vejledning her, og det virker

 

 

 

mange tak alle sammen gode tips til næste gang med de profiler
Jo. Du bør vibrere fliserne når de er lagt. Du skal gøre det INDEN du smider fugesand på. Kornene i fugesandet er runde, så hvis du vibrerer efter, så kommer der fugesand ind under fliserne, hvilket kan resultere i, at dine fliser skrider, fordi de runde sandkorn ikke låser.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis