Strøm på camping

Hey,

Har lige været på tur med telt i weekenden - første gang med strøm i. Står så og kommer til at diskutere med campingfatter, om type af kabel og stik. Klart der jo som udgangspunkt er krav om jord i installationen. Men fyren står så og kæfter op om at det absolut skal være et kabel med 2,5mm2 ledere i, da det er standard i 16amp installationer (de bruger de blå CEE-stik på pladserne). Fair nok, hvis man kobler en camper til, hvor der skal trækkes både tv, køleskab, nogle lamper, en el-ovn osv. som suger en masse. Men i vores lille telt skal der køre en køleboks (bruger 70W) og ellers blot 2 mobilopladere ind i mellem. Så forbruget kommer jo aldrig i nærheden af 16amp. Så en alm kabeltromle med med 1mm2 kan vel være rigeligt (vi snakker max 15-20meter)? Og når ingen af enhederne (opladere og køleboks) har jordben på stikket, kan det vel være ligegyldigt med jord stik på?

 

eller...Er jeg HELT galt på den?   hehe

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er et lovkrav i flg. SB, at kabelet er 25m langt og 3*2,5mm2 .
At man så tit ser andre tynde forlænger ledninger mv på campingpladserne er så en helt anden historie.
Du skal altid sætte kablet efter hvilken forsikring du har, så camping fatter har ret.
16A forsikring og 16 blåt rundt stik=min. 2.5mm² kobber i kablerne.
Egentlig skal du have 3*2,5mm² i trumlen, men fra trumlen videre, er én fed.

 

Ej.... Havde da klart regnet med den store opbakning til mig fra jeres side!! Hahaha ;-)

Jeg betvivler ikke at reglerne i SB foreskriver at der skal trækkes 2,5mm2. Men I må da give mig, at hvis forbruget er så lavt som max 80-90W er det fint og rigeligt at bruge mindre? Kom nu ;-)
Og når ingen af enhederne kræver beskyttelseslederen/jord så har det ingen funktion at kabeltromlen har det.....

Giv mig nu bare lidt ret ;-)
Skrevet af steelman på 08-06-2015 09:23
Ej.... Havde da klart regnet med den store opbakning til mig fra jeres side!! Hahaha ;-)

Jeg betvivler ikke at reglerne i SB foreskriver at der skal trækkes 2,5mm2. Men I må da give mig, at hvis forbruget er så lavt som max 80-90W er det fint og rigeligt at bruge mindre? Kom nu ;-)
Og når ingen af enhederne kræver beskyttelseslederen/jord så har det ingen funktion at kabeltromlen har det.....

Giv mig nu bare lidt ret ;-)

 

Du kan på ingen måde få ret! Reglerne er lavet for dels at forhindre at sådan nogen som dig, kommer med sin hjemmerullede 0,75mm2 forlængerledning, som absolut ikke er anvendelig til udendørs brug. Tværsnit mv. er dels pga. fysisk belastning men også pga. spændingsfald

Så til næste telt tur med strøm, må du have fat i en 25m 3g2,5 H07RN-F

 

Skrevet af StenKrog på 08-06-2015 09:38

Du kan på ingen måde få ret!

 

 

Ihh øv, Sten!

 

 

Men helt seriøst - Jeg er med på årsagen til at det stå i bekendtgørelsen at der skal bruges den tykkelse (længden forstår jeg så ikke skal være min. 25m) , men du må da give mig (om ikke andet så teoretisk) ret i, at hvis der kun skal bruges ca 100W, så vil der ikke ske noget ved at der anvendes mindre end 2,5mm2? Jeg er ikke ude på at skulle bruge fiskesnørretynde forlængerledninger...

 

Annonce
steelmann du er bare typen der vil have ret, også selvom du ikke har det :-) Pyhh du må være en "opgave" at diskutere ting med - haha....

Nej du får ikke nogen her til at give dig ret :-)

PS de rigtige kabler kan altså købes til fornuftige priser, men de vejer af h.... til i forhold til, hvad du havde tænkt dig.
Skrevet af henrikh29 på 11-06-2015 21:13
steelmann du er bare typen der vil have ret, også selvom du ikke har det :-) Pyhh du må være en "opgave" at diskutere ting med - haha....
 

 

 

Præcis, Henrik!

 

Nej, som sagt så forstår jeg sagtens begrundelsen om at bruge 2,5mm2 når der er 16amp i udtagene, for diverse campere der trækker en masse ampere med alt deres udstyr. Men når der i dette tilfælde skal bruges ca 0,5amp så virker det bare i mine øjne som vildt overkill. Regler er regler for at blive overholdt - det er jeg med på. Og vil også gøre. Men jeg kan bare ikke forstå, at det ikke (i teorien!) er nok at bruge mindre ledere til mindre forbrug - synes heller ikke der har været nogen forklaring på, hvorfor der ikke kan bruges mindre tværsnit hvis forbruget er så meget mindre (jeg har muligvis overset forklaringen).....

 

Tværsnittet er ikke kun valgt af hensyn til strømmen, men også af hensyn til den mekaniske styrke af kablet. Kør en bil over en 0.75mm2 lampeledning og efterfølgende over et 2.5mm2 kabel og se hvilket der overlever!

I denne sag er det jo delvis naturlove der spiller ind. Når noget bliver tilsluttet til en stikkontakt, skal sikringen sidde i udgangspunkt for ledningen så den både er beskyttet mod overbelastning og mod kortslutning. Så når det er et krav at der skal være 16A stikk. på camping pladser så følger det jo deraf at der skal være 2,5 mm2 ledninger.
Det er anderledes med faste installationer, Her kan sikringen i udgangspunktet godt være meget større, så er den kun beregnet til kortslutningsbeskyttelse. Overbelastningens beskyttelsen kan godt sidde i ledningens endepunkt.
Men når der er stikk. involveret er der mulighed for at slutte for meget til. Derfor disse generelle regler.

Og jeg har ingen steder i bekendgørelsen set at der skulle være specielle regler for Steelman

At jeg så mener at campingpladser burde have nogle kabler de "lejer ud" til telt folket. Hvis man er på cykel eller gående er det da en ubehagelig ekstra vægt at medbringe.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mht. længden, så skyldes den følgende krav i reglerne:
"708.3.3.1: Standpladsforsyningen skal anbringes nær ved standpladsen og ikke mere end 20 meter fra tilslutningsstedet på fritidskøretøjet eller teltet, når dette er placeret på standpladsen."

Ved at kræve 25 m ledning undgår man, at campingfolket laver samlinger af flere kabler mellem forsyning og vogn.
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis