Gips eller bar mur?

Hej LDS. 

Jeg er helt grøn i boligrenovering og har lige købt mit første hus. Så nu er det igang med at renovere. Vi vil fjerne alt tapet og spartle/pudse murene op igen. Herefter vil vi give dem filt og male oven på dette så vi har en helt glat overflade. 

Vi er gået igang med at fjerne tapet i et værelse og finder ud af at der er fugtplader bag ved den tapet der vender ud imod ydermuren. Efter noget søgning på nettet vælger vi at fjerne pladerne på trods af at de ikke er rådne eller fugtige. 

Spørgsmålet er nu om vi skal pudse muren op og ligge filt direkte oven på denne eller om vi skal sætte en klimaskærm og gipsplade op og ligge filt på denne? 

Her tænker jeg på om det giver en isolerende effekt eller om det er spild af tid og penge? 

Ydermuren er hulmursisoleret

På forhånd tak

Henrik 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg fundet samme opbygning i en del af mit hus. Det er fjernet, og vægge er pudset op og spartlet med let sandspartel.
Jeg har malet direkte uden filt.
Jeg har haft vinduer ude, for at sikre mig at der er en strimmel flamingo imellem yder og inder mur. Ligeledes har jeg været omhyggelig med stopning omkring vinduer. Tjæret værk udefra og fuge med hydraulisk kalkmørtel armeret med fæhår. Indvendig fra stoppe med glasuld, og fuge tæt omkring vinduer

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for det Erik.
Var der en speciel grund til du ikke satte gipsplader op?

Der er også nogle der har anbefalet mig at lave et træskelet og så isolere indvendigt når nu jeg alligevel er i gang. Måske med 100 mm eller sådan noget. Men jeg er lidt bekymret for om jeg kan lave dampspæren god nok så der ikke kommer fugt ud i muren. Er der nogle der har gjort dette eller fravalgt det?
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Hvis du isolerer indvendig ændrer du dugpunktet for muren. Det kan meget nemt gå galt. Der er masser af tråde herinde der fraråder det. Hvis du skriver "indvendig isolering af ydervægge" i søgefelt, kommer der masser af forslag til artikler.

 

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for svarene. 
Jeg åbner lige op for tråden igen. 

Vi har nu fjernet fugtpladerne og fandt følgende

Billederne er "lagt ned" så gulvet er i højre side. Det øverste billede er taget tættere på de sorte plamager og det nederste er taget i fuld højde. 

Bag ved træpladerne var der, ca halvvejs oppe ad muren, noget der ligner murpap. Dette kan man se på billederne hvor der er mørke plamager ved gulvet og så lidt lysere ca halvejs oppe. 

På den anden halvdel af muren var der murpap i nogle baner som også kan ses på billedet. 

Det lugter "gammelt" eller lidt fugtigt inde i rummet hvor pladerne er taget af. 

Jeg prøvede herefter at bore et hul i ydermuren for at se om der var hulmursisoleret og hvor meget hulmur der var. Men jeg kan ikke se noget inde i muren. Kun ca 80-100 mm tom hulmur. 

Spørgsmålet er så hvad jeg skal gøre nu? 
- Er de sorte plamager fugt/svamp der er kommet over tiden på grund af at murpapet har holdt på fugten i muren og skal jeg fjerne alt pudset og så pudse op på ny igen. 

- Kommer fugten et andet sted fra og skal jeg igang med den store efterforskning for at finde ud af dette? 

- Er det overhoved fugt eller er det bare gammel mur? Fugtpladerne har jo været monteret i 40+ år og hvis der havde været et fugtproblem ville der vel være større svampe angreb. Desuden er der i et tilstødene rum, der har samme ydermur, sat tapet direkte på muren og her er der tilsyndeladen ikke noget problem med fugt. 

Jeg håber mit lange indlæg giver mening  

Hilsen Henrik 

Det ligner præcis de mure jeg renoverede. Bortset fra at der var klistret avissider på væggene fra ca. 1943.
Jeg har hugget puds af og nypudset igen. ingen problemer.
Vores hulmursisolering består af noget væske der blev sprøjtet ind, og som skulle ekspandere og blive til skum (meget let flamingo) problemet er at det er faldet delvis sammen, så det ikke dækker helt. Men vi kan heller ikke puste noget andet ind, da det resterende vil "skygge" for det der kommer. Derfor tror jeg ikke at der kommer ret meget ud af det.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hvordan fandt du ud af at der var skum i din hulmur? Borede du et hul i bunden af muren?

Jeg har lavet et vindueshul større, derfor kunne jeg se systemet. Men du kan hugge en sten ud ved et vindue (på indvendig side), Så kan du kigge et lille stykke ind i hulmuren. Du skal jo alligevel til at pudse op, så det betyder ikke noget at mure en sten ind igen. Her er en henvisning til en gammel tråd der omhandler emnet. http://www.lav-det-selv.dk/Forum/af...ef=similar

Vil du have det ud, er det da rette tid nu, inden dine vægge indvendig er pudset op. Jeg kan lige se for mig at det er ret let at få støvsuger slange langt ind hulmur ved vindues lysninger. Jeg har ikke gjort noget, og må leve med den lidt større varmeudgift.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også