Påfyldning af vand på THI 5/25 M75 gasfyr - hvordan?

Hej 

Mit fyr er gået i stå og viser et vandtryk på kun 0,2 bar - er der nogen her der har forstand på hvordan man fylder vand på et sådant anlæg (Geminox) ...?

Der ligger brugsvejledninger på nettet - men jeg kan ikke finde ud af hvordan ventilerne på de enkelte rør fungerer.

Det der ser ud til at være vandtilgangen har 2 ting på røret - en hane der er monteret bagpå og lige kan skimtes på billedet og en blå ventil med mærket 10 Bar og jeg kan af den finde ud af, at den kan bruges til aftapning - hvis overtryk tror jeg .... men - hjælp ville være dejligt 

Fotos af rør:

Tegninger fra installationsvejledningen viser følgende: 

 


:-)
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Måske er der noget nedenunder fyret, (uden for billede) hvis der er forberedt noget smart. Men det er i hvert fald røret længst til højre som man skal sætte vandtryk på. En mulighed er at skrue det lille dæksel af der sidder foran hanen med det sorte håndtag (pos 18). Koble sin vandslange på der og åbne både med den lille sorte håndtag og vandhanen i den anden ende af slangen.

Det du kigger på omkring de blanke rør er alt sammen brugsvand, og det skal ikke påfyldes vand. Den med det blå dæksel er sikkerhedsventil.

Skal jeg navngive alle rør

Så er der fra venstre 2 kobberrør op i fyret det er frem og retur til at varme op i varmvandsbeholder.

Inde bag ved kommer et rør med naturgassen

De 2 blanke er brugsvand (kold tilgang og varmt vand til dine vandhaner)

Ude til højre frem og retur til radiatorer og det er der der mangler tryk.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tusind tak for kommentaren Erik - det er virkelig værdifuld viden for mig - nu forstår jeg da lige en hel del mere af hele sammenhængen - og her kommer lige et supplerende fotos af installationen, så du kan se, hvad der er nedenunder :-)

lidt bøvlet at fotoet blev vendt i overførslen .... men her er alle rør med 

Hilsen Knud


:-)
Det tænkte jeg nok. Den slange der er sidder lige bag gashanen, (slangen er klar i den ene ende, og malet hvid i den anden ende) Den skal du åbne for i begge ender. så får du vand på fyret.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Er det de to små sølvblanke firkanter jeg skal dreje på så...?

:-)

Begge steder hvor du skal dreje er det en kugle med en prop der hænger i en kæde (for at vi er sikker på at det er samme sted vi kigger) Der er en lille kærvskrue i hver, De skal begge drejes 1/4 omgang så kommer der vand på. Kærven skal stå langs med røret, så giver det vand.
Jeg tror du kigger på spændebåndene.

nu er du jo så vaks med billeder, så må du holde skruetrækker hen imod stedet og tag et billede, så skal jeg fortælle om det er go eller no go.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

ja det var det... nu er vandtrykket på 3,4 i stedet for 0,2  - men der siges fejl ved vandmangelsikring... :-)


:-)

perfekt- - -       Fejl ved vandmangelsikr. ?? mon ikke du kan trykke på en af knapperne på styring så det resettes. Ellers sluk for strømmen og tænd igen lidt efter. 
2,5 bar havde sikkert været nok. Der sker ikke noget men du risikerer nu at der kommer lidt vand ud af den røde sikkerhedsventil. Du kan sætte en skål under i nat. Vandet udvider sig ved opvarmning. Det burde stabilisere sig når hele anlægget er varmet igennem


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak Erik - ja jeg har prøvet reset et par gange - men vandtrykket røg lynhurtigt fra 0,2 til 3,4 i løbet af 10 sek. tror jeg - så jeg skyndte mig at lukke for begge dele af slangen igen... jeg prøver lige lidt flere resets :-) og tusind tak igen

:-)

Det med det lynhurtige er ikke godt. Det betyder sandsynligvis at du har en defekt ekspansionsbeholder. Så det er måske tid for VVS besøg i morgen.
Denne beholder sidder som pos 25 på dit diagram. Den indeholder en gummimembran og luft på den ene side, og vandtrykket på den anden side. Hvis der bliver hul i membranen er der vand på begge sider og den kan ikke lade vandet i anlægget ekspandere

så må du slukke helt for fyret og tænde igen efter 1 minut. Så burde den indse at der ikke mere er vandmangel.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har forsøgt nu igen at resette og slukke af nogen gange - og den bliver ved med at give den 78 fejl - pudsigt nok har den et par gange tændt for brænderen og kort fyret op til en 53 grader og slukket igen - men temperaturen falder ret hurtigt tilbage. Jeg siger mange tak for hjælpen - den hænger så nok på den expansionsbeholder du nævner - så jeg får fat i en VVS'r i morgen. Men det var da et forsøg værd - og jeg blev da klogere på en del af sammenhængene - tak :-)

:-)
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også