Påfyldning af vand på THI 5/25 M75 gasfyr - hvordan?

Hej 

Mit fyr er gået i stå og viser et vandtryk på kun 0,2 bar - er der nogen her der har forstand på hvordan man fylder vand på et sådant anlæg (Geminox) ...?

Der ligger brugsvejledninger på nettet - men jeg kan ikke finde ud af hvordan ventilerne på de enkelte rør fungerer.

Det der ser ud til at være vandtilgangen har 2 ting på røret - en hane der er monteret bagpå og lige kan skimtes på billedet og en blå ventil med mærket 10 Bar og jeg kan af den finde ud af, at den kan bruges til aftapning - hvis overtryk tror jeg .... men - hjælp ville være dejligt 

Fotos af rør:

Tegninger fra installationsvejledningen viser følgende: 

:-)
Hej  Mit fyr er gået i stå og viser et vandtryk... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej - så har jeg haft besøg fra Geotech. Så lærte jeg lidt mere. Han nævnte, at hvis jeg havde fyldt langsommere vand på kunne det være, at fyret var kommet i gang på radiatordelen. Derefter nævnte han, at jeg kunne have prøvet at tappe lidt vand af, så vandtrykket var faldet til omkring 1,5 bar - så kunne det måske også lykkes. Men det endte med, at han tappede vand af til o,1 bar og det tømte samtidig ekspansionsbeholderen. Så satte han tryk på beholderen ved at pumpe luft ind til 0,7 bar - og det tryk holdt - så fyldte han langsomt vand på igen - til 1,8 bar - og han nævnte, at jeg skulle holde øje med vandtrykket - det kunne være at beholderen var defekt, så trykket langsomt siver ud igen - og sagde, at hvis det skete kunne jeg forsøge at sætte lidt mere vandtryk på en gang til - og hvis den tabte vandtrykket en gang mere så var der vidst ikke andet for end at udskifte ekspansionsbeholderen. (Men jeg har et abonnement på fyret - og da han ikke brugte reservedele var det gratis, da abonnementet dækker arbejdslønnen) Flink fyr, der lærte mig lidt om justering af gradtallet og øgede det spænd der kan arbejdes med fra fyret til at øge og sænke gennemsnitstemperaturen jf. udeføleren fra -3 til +3 til -6 til +6 (hvert trin tæller 2 grader op eller ned) så til vinter kan jeg prøve at eksperimentere med Danfoss termostaterne (ca. 3 graders spring pr. trin hvor udgangspunktet skulle være 20 grader på trin 3) i forhold til udetemperaturen.
Men dejligt at anlægget kører igen :-)

Hilsen Knud

Den metode med at pumpe luft i ekspansionsbeholder, var jeg lige ved at ville forklare dig, men jeg opgav, da du brugte udtrykket (sølvblanke små firkanter). Jeg havde fornemmelse for at det kunne være svært at forklare. Og når du så alligevel havde service abonnement ville det jo være helt nyttesløs.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej igen Erik - haha - ja men det var fint nok - jeg tror heller ikke jeg var kommet videre - men jeg er glad for at du hjalp med at give mig noget mere forstand på sammenhængen - herunder lærte mig at fylde vand på :-) - og den tekniker der var her, var også åben for at give viden fra sig - så jeg er glad. Han var også ret god - at han ikke bare valgte at udskifte ekspansionsbeholderen :-)

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også