Nabo from hell

Hejsa alle

Skal bruge lidt gode råd.!

Vi har købt nyt hus i december, hvor vi er ved at lave nogle forbedringer som er som de skal være.
Men vores nabo from Hell er en meget ældre herre, som eneste hobby er at chikanere og gøre sit for at stikke en kæp i hjulet.

Så overvejer lidt at give ham tilbage af samme skuffe...
Hegnet i skellet har han sat op med tidligere ejers mand, som desværre er afgået ved døde pga for meget af det våde. Så ham har han kunne gøre med som det passede ham.

Resultatet er at hegnet står 40 cm. ind på vores grund.

Dernæst har han bygget et skur på mere end 10 kvm, som delvist står i det oprindelige skel, som derudover er det kun godkendt til at være 5 kvm....

Sidst men ikke mindst, så har han en garage som er godkendt til 15 kvm., men igen passer det ikke....
Ud fra diverse tegninger fra nettet er det byggeri omkring 68 kvm, hvor alt ud over de 15 kvm. er inddraget til beboelse. ..

Hvordan står vi i forhold til skellet, kan der gøres noget der..?
Får vi noget ud af at almelde hans ulovlige beboelse 1 meter fra skellet. ?

Er dog ikke helt sikker på at jeg vil starte krigen med ham, er dog træt af at blive truet og chikaneret af ham.
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Well nabo-krige er noget skidt, og der er sikkert lige så mange råd som der er brugere her på forumet !
men jeg kan da give mit med ;-)

Jeg selv er i den overbevisning at "trusler" ikke fremmer noget som helst ! jeg vil nok "glemme" at hans tilbygninger er for store... generer de dig ?
Hegnet der i mod, hvis det står inde på din grund vil jeg tro at du kan rive ned, hvis du vil have kig ind i hans have.... og omvendt ! (men der er regler for at lave nyt, sammen med naboen !)

Har du 100% styr på skel-linjen ?? Jeg vil starte med at ringe efter en landmåler og få målt præcis ud hvor skel er og sat nye skelpæle (evt "mellem pinde" mellen de 2 skel-hjørner, så er det nemmere at have overblink midt på grunden.)
Evt kan du jo give din nabo et praj om hvornår landmåler dukker op, så kan han jo "overvære" opmålingen, og når det kommer frem at hegnet står på din grund og du evt så påregner at rive det ned, så skal han være godt dum i toppen hvis han ikke forstår et vink med en "skel-stang", så kan det være at han glatter lidt ud af sig selv.

men ømt emme som kan løses på mange måder (godt og skidt)

Seti


**al hvad jeg skriver er egen erfaring eller hørt... der udstedes ingen garantier, men skrevet i bedste mening**

Det er utroligt simpelt. Hvis folk bevist vil genere og true dig, skal du hurtigst mulig sige fra da det desværre kun vil blive værre og værre med tiden.

Derfor syntes jeg du skal skrive et anbefalet brev til herren med krav om hegnet bliver flyttet eller revet ned. Hjælper det ikke kan du så roligt gå videre af de officielle kanaler. Og  her må det formodentelig være noget med et hegnssyn. Men forhør dig i teknisk forvirring ved din kommune.

Et tip. Tit og ofte er det en fordel og lade som om man ikke helt forstår det der med en computer over for myndigheder. 

EDIT: Bygningerne på mandens egen grund og hvad de bruges til ville jeg være ligeglad med, undtaget hvad der står for tæt på skellet.

PS. Du kan også starte med og kigge her: http://www.hegnsyn.dk/

Lykke til. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hejsa begge 2

Tak for jeres råd.!!

I forhold til skel, er jeg ikke i tvivl da grunden er 20 meter bred og det passer med den skelpæl som står i naboens have på den anden side af hegnet samt pælen midt i haven.

Hans bygninger chikanere os ikke som sådan, bare det at han mener han skal bestemme hvad vi skal med vores lovlige. ..

Men jeg tager en snak med kommunen, så tager vi den derfra. 😊
Takker

Jeg ved godt at der findes folk der er uden for pædagogisk rækkevidde, men jeg ville nu alligevel førsøge mig med dialog fremfor aggression, i første omgang. Fordi det kommer man længst med i det lange løb.
Når det så er udtømt, så er der selvfølgelig kun den hårde vej tilbage, men tænk over dine handlinger, for det kan blive et sandt helvede i en hulens masse år, hvis du byder op til "dans" og han så tager dig på ordet.

Jeg havde en kollega der endte med at flytte, fordi han fik en tosse til genbo. "Kampen" stod på i flere år, og lige når han troede at han havde vundet et slag, feks ved hjælp fra kommunen, så begyndte tossen bare på noget nyt. Alt fra skrald i haven, telefonopkald midt om natten, høj musik, ulovligt parkerede biler, og dråben der gjorde at han flyttede, var da tossen truede hans børn med tæsk, fordi de spillede boldt på gaden og politiet ikke ville tage sig af det, fordi det var "et privat søgsmål".


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det er skræmmende med de historier man hører om rundt omkring, det er utroligt man ikke bare kan være gode venner med folk i nabolaget. Nu er vi så heldige at have rigtig søde naboer som vi også ofte både besøger og snakker med. Dog bor der en længere oppe af vejen som er lidt uden for rækkevidde, jeg er da glad for han bor et stykke fra mig.
Men jeg kender også folk der har nogle kampe med naboerne, og det går ellers ikke stille for sig.

Kan nogen huske den program serie for nogle år siden om nabokrig? Kan især huske den tudsegamle mand der prøvede at slå en gardner med sin stok fordi han skulle klippe hækken og absolut ikke måtte spilde grene ned på hans grund. Eller manden der gik ind til naboen og fældede hendes træer og stjal brændet.
Den slags kan man som seer kun grine af, men jeg priser mig lykkelig for ikke at være uvenner med mine naboer.

Men som et godt råd vil jeg stemme i med de andre. Prøv at løs problemet i fred og ro, og er det for meget op af bakke så må det være hårdt mod hårdt. Hans hegn på din side af grunden havde jeg heller ikke været helt tilfreds med hvis det var mig.
Annonce
Jeg læst en gang et sted (muligvis i bladet "Bolius"), at det er mega-opslidende at have en nabo-krig kørende - man skal tænke sig mere end én gang før man starter den op. Det er det sidste man skal gøre. Der er næsten kun den løsning, at den ene flytter (og hvem siger der er naboen?)! Det går ud over ens livskvalitet, meget mere end man kan forestille sig. Det kommer til at "fylde hele dit liv!", og det er det ikke værd.

Træd ikke på mine ledninger :o)
jeg ville sige til ham at hans hegn skal flyttes, og at de kan ordne det uden kommunen kommer ind over, og hvis han ikke er interesseret så gør opmærksom på hvis kommunen kommer ud og kigger vil de nok også kigge på hans bygninger som ikke overholder de oplyste mål, så kan det godt være han tænker sig lidt om, ellers må man bare tage den med kommunen, jeg ville dog ikke gøre noget ved hans andre bygninger, du får intet godt ud af at være ham der sladre om andre til kommunen, han kan hurtigt skabe rygter på vejen ,også kommer det til at se ud som om du er sorteper i sagen....
Nu nævner du ikke hvor lang tid hegnet har stået, men har det stået i 20 år har din nabo muligvis vundet hævd på arealet, og så vil skelpæle ikke have nogen betydning. Med rette ord, så har han retten til grunden hvis han har kunne bruge arealet de sidste 20 år. Om det så er hegn/stakit/hæk der har stået der før er underordnet, hvis det har stået samme sted.
Hejsa Alle sammen

Har trukket vejret et par ekstra gange, så tager det stille og roligt selvom han nu også har brokket sig over vores overdækket terrasse som er mere end fuld lovligt.
Det havde det samme fald som på en tilbygning for det var i forlængelse af, men for at prøve at samarbejde med ham har vi flyttet det ned og ind for han gad ikke se på et sternbræt når han kiggede hen over hækken....
Det mest tåbelige af det er, at det eneste han kan se hen over hækken er vores tag og så himlen...

@Børgealle hegnet har stået siden 2005, så han har ikke vundet hævd på det endnu..

Men skal virkelig bide mig i tungen for ikke at brænde total af på ham, men han er den typiske ældre mand på 89 der er vant til at få hans vilje.
Så jeg overvejer at vente med at køre sagen på hegnet til han er væk, lidt morbidt at tænke den tanke men det er sgu nemmere....
Jeg kan sagtens forstå dine tanker. Omvendt er det jo ikke en nabo du formentlig skal gøre dig gode venner med de næste 20 år, så jeg ville blot smile, ignorere hans tale og tage en ekstra forfriskning på terrassen. :-)

Du skal dog ikke regne med at det bliver nemmere med nye naboer, hvis de bliver præsenteret for at du skal have ret til de 40 cm som de tror de har købt. Og så skal du nok påvise at hegnet og tidligere hegn ikke har stået der de sidste 20 år før de giver sig.
Så hellere gå all in nu hvor man alligevel er kommet i "klammeri" med naboen og man ved at tiden render ud på et tidspunkt. Usmagelig tanke - Ja, men det er sådan mange tænker, - inkl mig selv.

At føje dig mht. sternbrædt o.l. giver måske ro de næste par uger, men da manden ikke har noget at give sig til, kan du være forsikret for at han kommer igen inden længe med nye krav og chikane.
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også